RNDr. Pavel Poc

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,58. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

18.03.2013 9:36:40 - osvald

Nová směrnice EU

Četl jsem o nějakých nových směrnicích EU. Mám na mysli alternativním řešení sporů (ADR) a nařízení o řešení spotřebitelských sporů na internetu (ODR). Zaujala mě především ta druhá. Mohu se zeptat, kde si mohu příslušný formulář k podání stížnosti opatřit? A stížnost mohu také vyplnit v českém jazyce a bude mi v něm odpovězeno? Kým

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

20.03.2013 9:36:44 - RNDr. Pavel Poc

Běžně se stává, že reklamace je prodávajícím odmítnuta a zákazník nad tím mávne rukou než aby to řešil složitě, případně soudně.

Vyřízení reklamace v cizí zemi je těžší a pokud reklamace není kladně vyřízena, sjednat nápravu je dost složité, hlavně kvůli neznalosti tamního prostředí, jazykové bariéře, nebo jenom proto, že je to daleko. Zákazník se de facto vzdává svých oprávněných nároků. Evropské zákazníky to připravuje o velké množství peněz a napříště je to odrazuje od nákupu v zahraničí.

ADR mají pomoci rychle a efektivně řešit takovéto spory s obchodníky, protože bude možné předejít soudním sporům a přesto se domoci svých práv. Podání návrhu na alternativní řešení bude daleko jednodušší. Tyto spory budou vyhodnocovat subjekty k tomu určené, které budou muset splňovat stanovené požadavky na nestrannost, transparentnost nebo efektivitu.

ODR je online verze alternativního řešení sporů, která svůj účel nalezne hlavně při nákupu přes internet z jiné země. Pro tyto případy bude spuštěna platforma, na které bude v rámci EU možno elektronicky předložit svůj spor, který bude také elektronicky vyřešen.  Spory budou řešeny rychle a efektivně, a nebude hrát roli, jestli nakupujete doma nebo v zahraničí nebo kupujete přímo v obchodě nebo přes internet. Evropská platforma ODR na řešení sporů přispěje k dalšímu rozvoji internetového obchodování v rámci Unie a bude odstraněna další bariéra na společném trhu.

Právní předpis, který odhlasoval Evropský parlament je Směrnicí, která nepřechází přímo do právních řádů členských států, ale členské státy ji musejí samy do svých právních řádů implementovat. Na to mají v případě ADR 18 měsíců a ODR až 24 měsíců. Teď bude záležet na státech, jaké podmínky pro tyto instrumenty připraví. Z tohoto důvodu si zatím nelze žádný formulář na podání stížnosti stáhnout ani jinak takovou žádost o řešení sporu podat. Co se týče jazyka, platforma bude dostupná ve všech úředních jazycích EU, tedy i v češtině. Při komunikaci s evropskými úřady má občan EU právo používat kterýkoliv úřední jazyk EU a online platforma ODR určitě nebude výjimkou.