Po prostudování zákona o vojácích z povolání, zákona o Vojenské policii (VP) a z vlastních zdrojů mohu s klidným srdcem konstatovat, že na ministerstvu obrany (MO) spíše jsou prováděna taková opatření, jež vedou k utlumení činnosti Kriminální služby VP až do jejího zrušení. Proč si toto myslím?
MO svými opatřeními »zařízlo« VP, zvláště pak Kriminální službu VP v rozvoji personální politiky. V současné době nelze doplnit tuto službu kvalitními kandidáty. Doplnit tuto službu hotovým policistou se svými získanými policejními dovednostmi a znalostmi z řad MV, jak to bylo možné v minulosti, je již opravdu minulostí. Přijetí je podmíněno opětovným absolvováním základního přijímače ve Vyškově. (Základní vojenská služba)
Další ranou pro policejní orgán VP je systémová aplikace kariérního řádu, jež má vyškolit po určitém datu vojáka, potažmo kvalitního kriminalistu, který by měl postoupit na vyšší neexistující tabulkové místo. Toto je vskutku promyšlené řešení. Velké úspěchy VP odpovídají velkým problémům Armády ČR. Smyslem je to, že po určitém čase systém vyškolí třeba nadporučíka s potřebou obměny. To je v podmínkách VP nerealizovatelné. Když policista dosáhne po 15 letech služby takových znalostí a policejních dovedností, jež jsou vyžadovány u republikových útvarů, tak je vyhozen kvůli systémové obměně. Za těchto podmínek ani nelze časově těchto policejních znalostí a dovedností ani získat.
Poslední nespravedlností týkající se služby příslušníků VP, jež nepatří dle zákona do ozbrojených sil AČR, ale působí vedle nich, tak jako Hradní stráž, pro Vojenské zpravodajství (VZ) je ztráta odůvodněných benefitů, jež nadále zůstaly VZ, letcům či Hradní stráži.
V novém ustanovení v §68c se hovoří o zvláštním příplatku, který je především orientován na mimořádnou neuropsychickou zátěž. V této kategorii byla VP zařazena až do skupiny II. V Nařízení vlády o stanoveném seznamu speciálních odborností a činností nezbytných pro plnění úkolů ozbrojených sil a Vojenské policie, a výše stabilizačního příspěvku se hovoří o VP jenom v názvu tohoto nařízení, v obsahu již není. Opět VP »ostrouhala«. V ust. § 143 odst. 1, chybí VP u započítávání doby služby 1,5 násobkem. Ten VP ztratila. V nezměněném ust. § 133 je uvedeno, kdo konal službu zvláštní povahy alespoň po dobu pěti let, může výše výluhového příspěvku činit 60 procent průměrného měsíčního hrubého platu, což VP opět ztratila.
Pokud není vyhodnocena služba u VP jako služba zvláštní povahy, není v seznamu speciálních odborností, na jejichž základě ztratila veškerou atraktivitu služby, je třeba se zamyslet nad tím, proč dochází k tvrdému výběrovému řízení ke službě u VP, kdy nakonec nelze proti jiným službám nabídnout nic jiného než pocit, že uchazeč vykonal další výběrové řízení.
Do Armády ČR uchazeč projde psychotesty, fyzickými testy a v případě, že uspěje, nastupuje na tři měsíce vojenskou základní službu. Pokud by uchazeč chtěl sloužit u VP, musí projít výběrovým řízením dalším, podobným jako u VZ, novými psychotesty a fyzickými testy.
Takže z těchto informací jednoznačně vyplývá, že služba u VP je službou výběrovou, nadstandardní, vyžadující zvládání mimořádné neuropsychické zátěže, jíž jednoznačně lze kvalifikovat jako službu zvláštní povahy. Příslušník VP má vůči vojákům i občanům řadu oprávnění represivní povahy, z toho důvodu musí službu konat pouze vybraný jedinec. V současné legislativní situaci má příslušník Vojenské policie stejné postavení jako každý voják, obrazně řečeno velitel družstva, který nezasahuje ze zákona občanům do základních práv a svobod zaručených Ústavou ČR a Listinou lidských práv a svobod.
Řešení situace bych viděl především ve srovnání podmínek se službou ve VZ. Vzhledem k tomu, že VZ má své zákonné existenční minimum na rozdíl od Inspekce MO a jiných složek MO, tak jako Vojenská policie, musí dojít k zrovnoprávnění podmínek k uplatňování zákonných činností těchto bezpečnostních složek. Obě složky patří MO.