Roman Roun

Odpůrce NATO, demagogie, mediálních lží
  • KSČM
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 4. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

04.05.2018 12:37:42

Ignoruje Česká Třebová potřeby seniorů a tělesně postižených ?

Ignoruje Česká Třebová potřeby seniorů a tělesně postižených ?

Mnohá města a obce poctivě dodržují programová prohlášení svých radních, ve kterých jsou senioři a invalidé prioritou. Žijeme přeci v jednadvacátém století a péče o seniory a tělesně postižené by měla býti samozřejmostí. Existují ovšem výjimky ...

Rada města Česká Třebová a jeho úředníci jakoby zapomněli, či si „jen“ nechtějí přiznat, že i oni jednou budou staří a třeba polymorbidní .
V roce 2017 se rada města Česká Třebová zavázala svým spoluobčanům, že zajistí bezpečný a bezbariérový pohyb chodců u frekventované komunikace I/14, která vykazuje intenzitu dopravy kolem osmi tisíc vozidel denně. Společnosti SOVIS CZ, a.s. následně zadala rekonstrukci chodníků, která od počátku probíhala se značným skluzem a především se soustavným porušováním bezpečnostních předpisů. Ta se týkala především seniorů, jimž nebyl zajištěn bezpečný přístup do domů. Vykopaný příkop, sloužící k uložení kabeláže veřejného osvětlení, tak museli senioři přelézat či v lepším případě přecházet přes nezabezpečená prkna.

První etapa rekonstrukce chodníku na podzim skončila, ale „podivnosti“ pokračovaly. Z rozhodnutí starosty města došlo k realizaci stometrového květinového záhonu, který odděluje chodník podél jmenované komunikace I/14 v oblasti Tyršova náměstí, jehož dominantou je českotřebovské Gymnázium. Přesto, že má město vlastní společnost Eko Bi, která mimo jiné zajišťuje zahradnické služby, zadala realizaci soukromé firmě, která nemá sídlo v České Třebové. Té město zaplatilo částku 154.000,- Kč. Nesmyslnost nápadu instalovat květinový záhon těsně vedle frekventované silnice, která je v zimě zasolována, vzbuzuje úsměv. 

Nelze ovšem přehlédnout daleko vážnější aspekty.

Záhon totiž odděluje chodník od frekventované vozovky i v místě, které dle § 54 zák.  361/2000 Sb.  (Zákon o provozu na pozemních komunikacích) umožňuje chodcům přecházet vozovku a které občané města využívali k přechodu z ulice Krátká do ulice Podbranská.

Chodci tak donedávna měli jen dvě možnosti -  přejít komunikaci přes nově instalovaný záhon, nebo úsek obejít přes nejbližší přechod pro chodce. Volili samozřejmě kratší trasu a tak před týdnem rozhodl Odbor životního prostředí, že je potřeba chránit květinový záhon zábranou a nařídil oplocení celého úseku. Tedy i té části, která zákonu 361/2000 Sb. vyhovovala a desítky let jí místní využívali k přechodu komunikace.  Nejfrekventovanější úsek v centru města tak byl oplocen na základě nařízení Odboru životního prostředí nikoliv Odboru dopravy, které nebylo o věci vůbec informováno.

Senioři a tělesně postižení jsou dnes nuceni úsek přecházet uprostřed nebezpečné křižovatky. Těžko jim totiž vysvětlíte, že nemají riskovat a raději jít o pět set kroků delší trasou přes nejbližší přechod pro chodce, když je pro mnohé z nich každý krok bolestivý či minimálně velmi náročný. Děti z blízkého Gymnázia plot přelézají a ostatní chodci nebezpečnou křižovatku přebíhají.

Město tak z úseku málo bezpečného vytvořilo úsek extrémně nebezpečný.

Přes šedesát let se v této části města nestala žádná dopravní nehoda za účasti chodců. Díky nesmyslné zábraně dnes stačí mokrá silnice či užití zimních pneumatik v létě a může dojít k vážné dopravní nehodě, protože vozidla nestihnou před pomalu přecházejícím seniorem zastavit. Brzdná dráha osobního vozidla jedoucího rychlostí 50 km/hod je při použití správných pneumatik 32 metrů.  Úsek, kde donedávna senioři přecházeli vozovku, tuto vzdálenost bez problémů splňoval. Plot ovšem zkrátil viditelnost chodců na 22 metrů a ti jsou tak vystavení extrémnímu nebezpečí.

Přitom není nic jednoduššího, než odstranit plot v té části, která ze zákona vyhovuje k přechodu komunikace a v ideálním případě se snažit prosadit v daném úseku snížení rychlosti vozidel na 40 km/hod.

V této souvislosti se zdá dezolátní stav chodníků v jiných částech města, nepravidelný podzimní úklid mokrého listí či podceněná zimní údržba komunikací jako nicotná. Přitom se stačí na pár minut vžít do každodenní situace imobilních spoluobčanů. To ovšem vyžaduje vůli, která zřejmě zdejším radním i místním úředníkům chybí.


ROMAN ROUN

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama