Předloha
představuje úpravu referenda jako obecného nástroje přímé demokracie. Občané
České republiky by podle návrhu mohli v referendu rozhodovat:
· zásadních věcech vnitřní nebo zahraniční politiky státu,
· návrzích zákonů (s výjimkou zákonů ústavních), a
· vyslovení souhlasu k ratifikaci mezinárodní smlouvy, kterou mají být některé pravomoci orgánů státu přeneseny na mezinárodní organizaci nebo instituci.
Návrh
ústavního zákona obsahuje též vymezení otázek, které by k rozhodnutí v referendu
nemohly být předloženy. Otázky položené v referendu by nesměly směřovat ke změně
podstatných náležitostí demokratického právního státu, ke zrušení či omezení
ústavně zaručených základních práv a svobod, k zásahu do výkonu soudní moci,
k rozhodnutí, které by bylo v rozporu s mezinárodními závazky České republiky,
k ustanovování jednotlivých osob do funkcí a k jejich odvolávání z funkcí, anebo
k rozhodnutí, které se týká daňových, poplatkových a jiných platebních
povinností k veřejným rozpočtům.
Podle předloženého návrhu by tedy referendum zasahovalo zejména do působnosti moci výkonné a za stanovených podmínek i do moci zákonodárné. Jeho výsledek by byl závazným pokynem pro rozhodnutí hlavně státních orgánů a z povahy věcí především pro taková rozhodnutí, jejichž důsledky jsou zásadního rázu a přesahují funkční období jedné vlády.
V návrhu ústavního zákona se počítá s tím, že referendum by mělo být vyhlašováno z iniciativy nejméně 80 poslanců nebo 33 senátorů, vlády nebo též na základě petice nejméně 200 000 občanů. Hlasování v referendu by probíhalo pouze na území České republiky. Z hlasování by však nebyli vyloučeni občané žijící v zahraničí, své právo by však museli uplatnit na území ČR - stejně tomu bylo i v referendu o přistoupení ČR k Evropské unii.
Právo
hlasovat v referendu by měl každý občan České republiky ve věku alespoň 18 let.
Rozhodnutí v referendu by bylo přijato, jestliže by se pro ně v hlasování
vyslovila nadpoloviční většina občanů, kteří se zúčastnili hlasování, a dále za
podmínky, že by tento počet občanů představoval alespoň 1/3 z celkového počtu
občanů oprávněných v referendu hlasovat.
Institut referenda podle návrhu by se tak stal významným doplněním výkonu státní moci založené na zastupitelské demokracii. Umožnil by, aby občané spolurozhodovali o zásadních rozhodnutích svého státu nejen prostřednictvím voleb, ale také přímo. Očekáváme, že návrh podpoří všechny politické strany, které se před volbami hlásily k myšlenkám rozšiřování prvků přímé demokracie, včetně vládní strany VV, která sama o sobě tehdy mluvila jako o straně přímé demokracie.