Sociální demokracie

Svoboda, solidarita, spravedlnost.
  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,51. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

09.11.2011 15:11:14

Nový občanský zákoník je chaotický a nedostatečně projednaný, ČSSD s jeho přijet

Nový občanský zákoník je chaotický a nedostatečně projednaný, ČSSD s jeho přijet

Vládní návrh nového občanského zákoníku vychází z předpokladu totalitárního základu současných soukromoprávních vztahů.

Vládní návrh nového občanského zákoníku vychází z předpokladu totalitárního základu současných soukromoprávních vztahů. Snaží se proto o zásadní diskontinuitu se současnou úpravou soukromého práva. Teze o „totalitním“ soukromém právu po více než dvacetiletém vývoji práva ve svobodných poměrech je neudržitelná. Diskontinuita za každou cenu přinese značnou míru nejistoty v soukromých právních vtazích. Nejen laici, ale i právní profesionálové nebudou znát, co je po právu, do doby ustálení výkladu a judikatury. U natolik komplexní normy, jako je občanský zákoník, bude ustálení judikatury trvat desítky let. Po tuto dobu budou účastníci právních vztahů v nejistotě. Výsledkem bude větší množství sporů a další zátěž našich soudů.

Vláda rovněž sama zpochybnila další vlastní východisko pro novou úpravu. Nový zákoník měl obsáhnout veškerou podstatnou úpravu soukromých právních vztahů. Z ideologických důvodů, zjevně s ohledem na krajně konzervativní část ODS, nechal ministr spravedlnosti z návrhu vypustit úpravu registrovaného partnerství. Nejde o otázku, zda má být registrované partnerství součástí našeho právního řádu, pokud však jeho součástí je, systematicky patří do nového občanskoprávního kodexu, který jinak zahrnuje úpravu celého rodinného práva a osobního postavení člověka. V tomto směru je nová právní úprava nejen porušením zásad pro její zpracování ale je i homofobní a diskriminační.

Obdobné kodifikace vyžadují, aby každý měl dostatek času seznámit se s jejich obsahem. Proto bývá zvykem stanovit víceletou lhůtu mezi schválením zákona a jeho účinností. Navrhovaná prodleva v délce jednoho či dvou let je zcela nedostatečná. ČSSD by za dostatečnou považovala legisvakanční lhůtu v délce čtyř nebo pěti let.

Nepřijatelný pro takto zásadní normu je způsob jejího projednávání. Nový občanský zákoník by měl ovlivňovat a upravovat zásadní sféry lidského života na desítky, ne-li na stovky let. Návrh občanského zákoníku by proto měl být do Parlamentu předložen v momentě, kdy je jeho obsah řádně prodiskutován a nevyvolává zásadní pochybnosti o jeho obsahu, zejména s ohledem na legislativní čistotu úpravy, ale i na základní politickou dohodu. K návrhu by v zásadě neměly být v parlamentu přijímány pozměňovací návrhy, protože každá změna bez řádného projednání může mít desítky nepředvídatelných dopadů na související části právního řádu. V rozporu s těmito principy samo ministerstvo spravedlnosti prostřednictvím poslanců předložilo na ústavně-právním výboru PS desítky stránek pozměňovacích návrhů. Řada pochybností zůstává i ohledně řady dílčích ustanovení návrhu.

ČSSD považovala za jedině možný a správný postup, aby byl návrh občanského zákoníku vrácen vládě k dalšímu dopracování, především za účelem projednání všech jeho úprav v řádném legislativním procesu s vypořádáním všech připomínek. Schválení předlohy v dnešním stavu je proto krajně nezodpovědné.

Jiří Dienstbier, místopředseda ČSSD a stínový ministr spravedlnosti

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama