Občankáři.cz – Asociace učitelů občanské
výchovy
a společenských věd, z.s.– Nezisková organizace
http://www.obcankari.cz/
https://www.facebook.com/obcankari
Masarykova univerzita –Centrum občanského vzdělávání
http://www.vychovakobcanstvi.cz/pvo/index.php
Vážení představitelé asociace učitelů OV,
jsme nuceni veřejně reagovat na Vaše materiály, které předkládáte učitelům našich dětí a ve kterých ukazujete jen část aktuální problematiky. Lidově řečeno „Říkáte A a neřeknete dětem i B.“
Příkladem může být Vámi prezentování tématu „nošení šátků“,
které je dostupné na Vašich webových stránkáchhttp://www.vychovakobcanstvi.cz/pvo/kontroverzni-temata-ve-vyuce-muslimky-a-noseni-satku.
Je hezké, že dětem vysvětlíte, že je pro Afgánce neslušné, když žena chodí nalehko a nezahalená. A že pro Evropanku je jednodušší se zahalit, než pro muslimské děvče v Evropě chodit nezahalené.
Ale už nemluvíte o tom, že toto zahalování je způsobeno útlakem ženy v islámském světě, kdy žena je majetkem muže, musí poslouchat otce, bratra, manžela, nemůže si sama vybrat budoucího partnera a jako majetek muže je i zahalena. Muž se zahalovat nemusí.
Neřeknete, že žena v islámu nemá práva rovnocenná s muži. Neupozorníte děti na to, že pokud konvertují k islámu, k čemuž je noví spolužáci mohou nabádat a děti tím mohou řešit své pubertální potíže a vzdory, budou muset přistoupit mimo jiné i na pravidla, které islám provází.
A dále, co je toto za nesmysl?
„Zákaz nošení islámského šátku ve škole neporušuje Úmluvu o ochraně lidských práv a svobod, rozhodl v roce 2008 Evropský soud pro lidská práva v případu Dogru v. Francie. Jde o jeden z řady případů stížností muslimů či sikhů a příslušníků dalších náboženství, kteří chtějí manifestovat náboženskou příslušnost v institucích sekulárního evropského státu včetně školských zařízení. Soud rozhodl, že zákaz nosit náboženské symboly do školy chrání práva a svobody ostatních.“
Formálně je tedy otázka zákazu nošení šátků ve školách zodpovězena, neznamená to ale, že se zákazem není možné nesouhlasit a mít odlišný názor. Řekneme žákům, že šátky jsou jedním z mnoha poznávacích znamení skupinové příslušnosti; vymyslí i jiné skupiny, které jsou na pohled určitelné a našli by důvod k jejich zákazu?"
(zdroj: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/vyuka/19341/KONTROVERZNI-TEMATA-VE-VYUCE-MUSLIMKY-A-NOSENI-SATKU.html/)
Formálně? Pro člověka vychovaného v úctě k člověku a to včetně celé poloviny lidstva, tedy k ženám, by mělo být samozřejmé, že nošení šátku pod vlivem islámu odsoudí jako ponižující záležitost, ke které je donucena jen polovina lidí v islámské společnosti a kde souvisí s nižším postavením ženy.
Občanská nauka by měla budoucího občana naučit rozeznat a odsoudit jevy, které jsou pro společnost a pro život a soužití lidí škodlivé, jako jsou: zbytečné násilí, zlodějství, úplatkářství, nevěra, lhaní, šikana a ponižování. A právě k ponižování ženy a jinověrců v islámské společnosti dochází.
Také bychom děti měli poučit o tom, že islámští věřící
většinou nepochopí ateismus, nevěřící člověk pro ně není rovnocenným člověkem a
v zákonících muslimských zemích je pro něho jediným trestem smrt. (viz např. http://www.osacr.cz/2013/12/13/hruzny-trend-trest-smrti-za-ateismus-uplatnuje-stale-vice-zemi-nemecko-tresta-kritiku-nabozenstvi-vezenim/)
Dále byste měli zmínit zvláštní daň pro židy a křesťany, zákaz líbání na
veřejnosti, či jen držení se párů za ruku, nebo trest ukamenováním za
znásilnění, kdy je za vinnou označena nepochopitelně znásilnění žena.
Děti by měly vědět, že na tyto názory u svých nových spolužáků narazí a že jim budou muset nějak vysvětlit, jak se k tomu stavíme my a že velká část naší společnosti je ateistická, tedy nevěřící.
Jen že, jak tak pozorujeme Vaše konání, tak tyto fakta překroutíte tak, že dětem vysvětlíte, aby i když nevěří, lhali a tvrdili, že jsou křesťané. Protože to, že nevěří, by jejich nový spolužáci nepochopili „a mohlo by je to ranit“, stejně tak u žáků, kteří věří v jinou víru, ti budou muset schovávat symboly, které pohoršují věřící v islámu. (Ke schovávání symbolů se již v některých oblastech dostalo – jedná se např. o symboly Vánoc, Velikonoc, nebo jen prosté nošení křížku na krku.)
Zamyslete se prosím nad sebou, pachatelé dobra a uvědomte si, že mysl dětí otevíráte směrem k naivitě a činíte je tak otevřenými vůči zlu, kterému pravděpodobně budou v budoucnu čelit. Příklady jsou již známy i přes snahu medií informace v neprospěch uprchlíků potlačovat a bagatelizovat. Toto však nemůžete chtít po učitelích, kteří by měli býti vzorem pro budoucí generace a měli by v dětech probouzet národní hrdost a patriotismus. Tyto základní hodnoty jsou však potlačovány ve prospěch výchovy „pseudoevropského občana“.
Je to jako byste je připravovali na nekonfliktní soužití s drogovými dealery a uživateli drog a tvrdili jim, že droga je pro některé lidi dobrá a že ji potřebují a neřekli, že je škodlivá a že může zabíjet.
Nebylo by lepší ukázat dětem pravdu, říci jim jak je to s ženami, jinověrci, ateisty a muslimy a připravit je na komplikace, se kterými se mohou setkat? Na pomoc nově příchozím dětem? Aby jim pomohly se nebát naší kultury, aby jim ji pomohly pochopit a aby jim pomohly se zbavit „souboru negativních předsudků vůči okolí“ zvaných islám?
To, co děláte, znamená,že to B, které vy zamlčujete, stejně řeknou dětem doma rodiče a zase se bude ve škole a venku říkat něco jiného než se říká doma. Ale to už jsme tady měli, ne?
Ještě se podivujeme nad náplní vašich cílů a činností, které
uvádíte na svém webu
http://www.obcankari.cz/edukacni-materialy
· Muslimky a nošení šátku
· Eutanazie
· Adoptování dětí homosexuálními páry
· Vnímání předsudky a stereotypy
· Velcí filosofové
· Vzdělávání v rozvojových zemích
Muslimky a nošení šátku
O tom jsme se obsáhle rozepsali výše.
Eutanazie
Sami píšete: V České republice eutanazie není povolena a je
hodnocená jako vražda.
A přitom dětem dáváte jasné návrhy myšlení, schvalující dle našich zákonů
vraždu, nebo vyzívající k sebevraždě.
Adoptování dětí homosexuálními páry
Zde tak trochu dětem podsouváte, že ač u nás to není
povoleno, v některých zemích je to možné. To znamená, že je ženete nějakou
cestou myšlení, se kterou naše společnost, vzhledem k tomu, že naše zákony
to vidí jinak, tento názor nesdílí.
Dle nás, by byli v případě adopce homosexuálními páry, práva homosexuálů
postavena nad práva dítěte, vyrůstat v normální náhradní rodině
s ženským i mužským vzorem.
Vnímání předsudky a stereotypy
Vše vypadá
v pořádku, jen se trochu obáváme, že v kontextu všeho ostatního co
děláte, to znamená spíše než ztrátu předsudků, také ztrátu zdravého úsudku na
základě zkušeností. Ale to si musí každý přebrat sám.
Velcí filosofové
Zde tendenčně používáte obrázku učenců v turbanech i když by člověk čekal
nějakou antickou bustu, nebo vyobrazení třeba Sokrata…
Není škola jako škola - Výchova k občanství na téma chudoby a vzdělávání v rozvojových zemích
Zde opět řešíte potíže lidí třetího světa a vybrali jste si chytře Etiopii, což je křesťanský stát, s jednou s nejstarších křesťanských kultur. O jiných školách třetího světa se nezmiňujete, třeba o školách islámských, kde dochází k jasnému vymývání mozků a memorování slov koránu.
To by se Vám totiž nehodilo do koncepce ospravedlňování islámu a přípravu žáků na jeho klidné přijetí. Ve všech Vašich materiálech a návodech k manipulování s myšlením dětí, shledáváme to, že se snažíte posunout myšlení dětí do jiné roviny, než ve které se nachází společnost, která je do školy vyslala, společnost, která Vás platí za výchovu svých dětí a která je schopna zajišťovat systém ve kterém dokážeme všichni v klidu žít.
Pokud se chcete nazývat Občankáři.cz, člověk by očekával, že na Vašich stránkách nalezne návody, jak vést děti k základním hodnotám naší civilizace, lásce ke své zemi, historii, kultuře a spoluobčanům. Protože člověku se lépe dělají dobré věci a hůře zlé pro zemi, kterou miluje. Možná namítnete, že člověk může milovat celý svět, ale myslím, že základní učebnice psychologie nám řeknou, že tomu tak není. Člověk se identifikuje lépe s nějakou menší skupinou. Ostatně na ty menší skupiny jsme i rozděleni, tím myslím národy.
Člověk by měl milovat svoji rodinu, vlast a pak, když to dokáže, pomáhat celému světu, ne naopak.
Shrneme-li výše uvedené, tak Vaše snaha nám připadá jako neomarxistická propaganda. A možná že nám ani tak nepřipadá, že to prostě tak je.
Každý rodič aby se bál poslat děti do školy s učiteli instruovanými vašimi stránkami.
Je patné že se na základě
doktríny EU, snažíte připravit děti na příchod ilegálních imigrantů do naší
země.
Upozaděním pak základních hodnot, na kterých je náš život dosud postaven, na
likvidaci národních států, ze strany EU. Ovšem zapomínáte na to, jak svět
funguje.
Stačí si přečíst publikace
našich předních psychologů (J. Čáp, M. Wágnerová, …), kteří například popisují
rysy osobností, temperament a charakter a možné změny osobnosti(převýchova). ?
Naše děti chcete posunout v kontroverzních tématech, jako je například
eutanazie a adopce homosexuálními páry, jaké pochopení pro toto budou mít děti
muslimských imigrantů? Jste si jisti, že tito imigranti a jejich rodiče jsou
motivováni k tomu se měnit? Že z pozice rodičů budou podporovat změnu
hodnotového žebříčku vlastních dětí (žebříček hodnot se v těchto zemích
razantně liší od našeho typického), že jsou ochotni změnit svůj přístup a
veřejně prohlásit, že budou tolerovat naše bytí, víru a zvyklosti např.
pod pohrůžkou okamžitého vyhoštění Jsme s to zajistit jejich okamžité
potrestání při porušení našich pravidel?
Zřejmě nejsme a proto, spolupracujete na převýchově našich dětí tak aby se
změnili ony!
S pozdravem – Čest práci!
Stanislav Dupač
Petr Hampl