Pan ministr je opravdu mužem na svém místě a jeho zpráva národu, že nemá a nedá prostředky na opravy II. a III. tříd, údajně proto, že plánuje výstavbu nových úseků dálnic a silnic I. třídy, posadilo takříkajíc "na zadek" nejen členy samospráv krajů a zastupitelstev, ale většinu občanů České republiky. Dle provedených průzkumů je oblast dopravy a především stav silnic největším problémem napříč všemi kraji České republiky.
Přitom je stav dopravní infrastruktury důležitý nejen pro rychlou a pohodlnou přepravu občanů, ale například pro dopravu lékaře za zraněnými a jejich přepravu do krajských nemocnic a v neposlední řadě pro rozhodování investorů, kde budou investovat a kde ne. Přitom je tento problém ve financování mnohaletý, ke zlepšení došlo pouze v několika posledních letech, což zdaleka nestačí na uvedení silnic II. a III.tříd do pořádku. Současně s tím je počet nových kilometrů dálnic a silnic minimální, kdokoli z občanů, kteří mají cestu například do Polska či na Slovensko žasne, jak to tam jde a jak se stav všech komunikací zásadně změnil. Osobně se velmi divím krajům, že jim ještě nedošla trpělivost a silnice státu nevrátily.
Pan ministr nás všechny při svých sporadických návštěvách kraje (výjimku tvoří slavností přestřižení pásky u pár kilometrů zrekonstruované silnice) přesvědčuje, že se někdy nějaké finance najdou. Kraje musí navíc znát včas příjmy rozpočtů, v době kdy tvoří rozpočet na rok příští, musí již dopředu připravovat studie a následně projekty, tak aby tyto stavby stihly uskutečnit. Pokud informace mají na poslední chvíli nebo pozdě, získává výhodu ten, kdo je včas a dopředu informován.
Já se jen ptám, jak je možné, že po silnicích všech tříd, tedy II. a III. třídy, jezdí ročně miliony vozů, které spalují naftu či benzín a stát tímto získává mnoho miliard například ze spotřebních daní a DPH. Další nemalou částku získává z dálničních poplatků, dopravní a spediční firmy pak platí nemalé silniční daně a daně ze zisku. Kde tyto prostředky končí a kam se přerozdělují?
Pokud nezůstávají v oblasti dopravy a financuje se jimi například přebujelý státní aparát, je to zlé a situace se bude dále zhoršovat.
Takto se řídí stát jako firma? Určitě ne, protože ve firmě se klade důraz na to, co mi vydělává a zajišťuje příjmy. Pokud toto pan ministr nepochopí, není mužem na svém místě a nám nezbývá nic jiného, než si koupit lepší horská kola, případně terénní rikšu.
Petr Bajer,
předseda Strany soukromníků České republiky