Stavby s více než 10 stáními mimo staveb určených pro bydlení budou muset být vybaveny alespoň jednou dobíjecí stanicí a kabelovody pro pozdější instalaci dobíjecí stanice pro elektrická vozidla pro každé páté parkovací místo. Bytové domy a ostatní stavby určené pro bydlení, které budou mít více než 10 parkovacích míst pak budou muset mít na každém parkovacím místě dobíjecí stanici pro elektromobily nebo alespoň přípravu elektroinstalace na pozdější dodělání dobíjecí stanice.
Záměr novely Pražských stavebních předpisů vychází ze směrnice Evropského parlamentu a Rady EU 2018/844 o energetické náročnosti budov a směrnice 2012/27/EU o energetické účinnosti, čímž ukládá členským státům, aby zajistily realizaci stanovených požadavků na stavby v souvislosti s rozvojem elektromobility. Samotný záměr však musí projít ještě projednáváním na městských částech a Ministerstvu pro místní rozvoj.
“Rozšiřování dobíjecích stanic pro elektromobily je klíčovým krokem v ochraně ovzduší a ve využívání obnovitelných zdrojů energie. Dnes jsou elektromobily na vzestupu, což je samozřejmě dobře, a my jsme povinni umožnit další rozvoj elektromobility v našem městě tak, aby pražští rezidenti nemuseli složitě hledat nabíjecí stanice a elektromobil si nabili v klidu svého domova například při příjezdu z práce. Prostě a jednoduše, když přijede člověk domů, tak aby nemusel vážit ještě cestu od dobíjecí stanice a k dobíjecí stanici zpět pro auto. Totéž samozřejmě platí pro pracoviště. Je potřeba lidem elektromobilitu co nejvíce přiblížit, abychom šetřili samotné zdroje a zároveň aby pro rezidenty bylo využívání elektromobilů co nejjednodušší a nejpříjemnější,” konstatuje k situaci Tomáš Murňák, místopředseda Výboru pro územní rozvoj, územní plán a památkovou péči ZHMP.
Jedná se o požadavky na vybavení staveb se stanovenou parkovací plochou dobíjecími stanicemi a kabelovody, přičemž na stavby pro bydlení se v tomto ohledu kladou nižší nároky. Ustanovení se vztahuje nejen na nové stavby, ale i na změny dokončených staveb. Požadavky na stavby se nevztahují na změnu dokončené stavby v případě, kdy náklady na instalaci dobíjecí stanice a elektrických rozvodů přesahují sedm procent celkových nákladů na změnu dokončené stavby.