Původní schválenou změnu totiž zrušil Městský soud v Praze v roce 2015 z důvodu chybějícího posouzení vlivů na životní prostředí. Změna se týká Prahy 4, Prahy 12, pražských Kunratic, Libuše a Písnice, kudy nová trať metra povede.
Předmětem této změny územního plánu je převedení územní rezervy do návrhu a upřesnění trasy metra D, včetně stanic, vestibulů, depa metra a změna funkčního využití v okolí stanic. Aktuální znovupořízení změny Z 2440/00 ÚP SÚ hl. m. Prahy probíhalo v době, kdy byly k dispozici podrobnější projektové dokumentace vlastní stavby, zpracované pro územní řízení.
Metro je páteřním prvkem městské veřejné hromadné dopravy. Od doby schválení v současnosti platného územního plánu (v roce 1999) prodělalo koncipování rozvoje sítě metra názorový vývoj, daný především aspekty politickými, demografickými, finančními a v neposlední řadě technickými a provozními. Nová trasa D metra, respektive její úvodní realizační úsek, není novým záměrem; je již dlouhodobě součástí územně-plánovací dokumentace
“Musím podotknout, že vítám schválení upravené změny na metro D a jsem rád, že celá trasa je již stabilizovaná v územním plánu. V mezidobí byla totiž zpracována řada studií, které se daný dopravní vztah snažily řešit odlišnými způsoby. Metro mělo vést například i na kolejovém koridoru přes Vršovice, Michli, Nusle a Kačerov, a mělo jej přiblížit železniční dopravě, kde mělo částečně využívat i vlakový koridor. Velký díl práce patří nejen pracovníkům odboru rozvoje a IPR, ale i týmu pana náměstka Hlaváčka,” komentuje situaci Tomáš Murňák (Piráti), místopředseda výboru pro územní rozvoj, územní plán a památkovou péči ZHMP.
Mezi zásadní úpravy řešení trasy metra Dresp. okolí stanic oproti platnému územnímu plánu patří především vymezení jižního konce trasy v návrhu při doplnění stanice Depo Písnice, korekce průběhu trasy v prostoru Nádraží Krč, vymezení stanice Nemocnice Krč namísto Zálesí, korekce polohy stanic Nové Dvory (umožňující založení budoucího větvení do Modřan) a Libuš, řešení depa metra i jeho napojení a z toho vyplývající úpravy směrového i výškového vedení trasy.