Vážené dámy a pánové, SPD podpořila svolání této schůze. Naším cílem ovšem nebylo a není zdanit vrácený majetek, který byl prokazatelně ukraden. Žádáme to, co je naprosto logické a normální, zdůvodnění oprávněnosti výše konkrétních finančních náhrad a jejich zdanění tak, jako je tomu u každého jiného příjmu v České republice. Žádáme transparentní oddělení a vyčíslení a zdůvodnění výše náhrad, které se vyplácejí v rámci majetkového vyrovnání.
Vedle toho je potřeba také transparentní model změny financování církví, kterým se majetek nevrací, ale naopak se jim daruje, což není správné. Pochopitelně, místo plošných darů by byl ideální model obvyklý v západní Evropě, tedy možnost, aby poplatníci daně, kteří sami chtějí, část daní z příjmů mohli přesměrovat buď na církev nebo na jiné bohulibé společnosti.
V našem postoji rozhodně není nenávist vůči českým církvím a náboženským společnostem. Je to naopak. Musíme zabránit rozdělení společnosti, která z velké části vnímá netransparentní a znetvořené církevní restituce a náhrady velmi negativně, což samozřejmě silně církve v posledních letech poškodilo.
Křesťanskou i židovskou náboženskou obec považujeme za silné základní kameny, na kterých stojí naše národní hodnoty, a to ať jsme věřící či bez víry. Vánoce, případně chanuku, slaví a prožívá každý z nás, každý z nás se v rámci své slabosti pokouší dodržovat desatero a poselství o lásce k bližním.
V současném světě vnímáme obrovskou potřebu evropských tradičních církví při obraně a udržení evropských hodnot před islámem a neomarxistickým globalismem, které obojí po svém bortí evropské tradiční hodnoty a likvidují svobodu, demokracii a národní tradice, tedy hodnoty, které přímo vycházejí z evropské anticko-židovsko-křesťanské kultury.
Ale tak jako mnozí věřící včetně teologů a církevních představitelů nemůžeme nevidět, že finanční náhrady ve výši 59 miliard korun, které se církvím mají vyplácet dalších třicet let, byly v roce 2012 stanoveny netransparentně. Nebyly podloženy relevantním seznamem a standardním auditem. Celý zpackaný zákon byl šitý horkou jehlou a v rychlosti pod tlakem. Zákon obsahuje neuvěřitelné lapsusy, ale za hodně peněz.
Dovolte mi ilustrovat to na jednom příkladu. Apoštolská církev s necelými pěti tisíci členy má podle zákona kromě majetku získat také finanční vyrovnání ve výši 1,056 mld. korun. Církev byla přitom zaregistrována až v roce 1989 a nemá tedy co restituovat. Chápu, peníze vyplácené této církvi jsou přípravou na její osamostatnění, ale v tom případě je tento příjem dar a měl by celkem logicky podléhat zdanění jako každý dar nebo hrubý příjem.
Apoštolská církev byla po dlouhá léta proti církevním restitucím. Celkem logicky, neměla co restituovat. Teprve sliby miliardy z veřejného rozpočtu ji přesvědčily, že je zákon opravdu třeba.
A vnímám i to, že tento dar jí i dalším církvím, které neměly co restituovat, byl v podstatě z nároků, kterých se vzdali katolíci.
V souvislosti s dary si připomeňme, že zákon vznikal v čase ekonomické krize. Stát tehdy zmrazil platy policistům, vojákům, učitelům. Důchodcům se přidávalo po desetikorunách a najednou tu někdo přišel s výdajem v řádu desítek miliard, který nebyl zcela transparentní, anebo byl dokonce falešně zdůvodněný nadhodnocenými odhady pozemků.
Vlna odporu, která prošla českou veřejností, nevznikla proto, že bychom byli závistivý národ neznabohů, ale prostě proto, že šlo skutečně o špatně komunikovaný špatný návrh v ten nejhorší čas. Nic proti necelým pěti tisícům členů Apoštolské církve.
Ale miliardový dar spolku, který má celostátně zhruba tolik členů, co má pár krajských organizací SPD anebo Svaz včelařů, si skutečně žádá veřejnou debatu.
Jen pro ilustraci. Dobrovolní hasiči, kteří po celý rok pomáhají zachraňovat životy a majetky, kteří cvičí a vychovávají 60 tisíc dětí a mládeže do 18 let, kteří mají 358 324 organizovaných členů v 7 677 sborech dobrovolných hasičů, dostávali v časech krize 10 milionů ročně. Pouze 10 milionů ročně. Nebudeme nikdy srovnávat potřebnost církví anebo třeba hasičů, protože služba každého z nich je nezastupitelná a obojí je potřebné a záslužné.
To, co je ale opravdu potřeba, je vyhodnotit, kolik, komu a z jaké kapsy. Budou tu padat výhrůžky Ústavním soudem. Ano, beze sporu. Bude soud vážit skutečně protiústavní zdanění ukradeného majetku. Pokud by ale stát prokázal, že při stanovení náhrad došlo k závažnému pochybení, pak je to situace naprosto jiná a bezpochyby má stát nejen právo, ale i povinnost chyby napravit. To, že výše finanční kompenzace mohla být spočítána špatně, připouští i někteří ústavní právníci. Audit a přepočítání náhrad by údajně vyšlo na 200 milionů korun. To je sice na jednu stranu hodně, ale jestliže máme vyplatit více než 59 miliard, pak to je oprávněný náklad.
Vnímáme výhrady části občanů dané historií katolické církve. Na druhé straně si věřím, nejen my si uvědomujeme, že se role křesťanských a židovských obcí radikálně změnila. A dnes jsou to do jisté míry také bašty obrany, které pomáhají chránit nás všechny, naše rodinné a životní hodnoty, náš národ a jeho kulturu bez ohledu na víru. Obrana takových hodnot, jako je například tradiční rodina. A třeba prostý fakt, že táta je muž a maminka žena, si zaslouží bezesporu i podporu státu.
Vnímáme i problém, který má hlavně katolická církev, s údržbou vlastněných památek. Tento problém musí ovšem systémově řešit zákon o ochraně kulturních památek a stát musí účinně pomáhat při údržbě a opravách památek. To je výhodná investice do zkulturnění naší země s vysokou návratností. A měli bychom všichni vědět, že církevní památky v drtivé většině užívají další občané včetně zahraničních turistů.
Vnímáme i potřebu pomoci katolické charitě a dalším nejen církevním organizacím, které se starají o staré lidi a bezmocné nebo umírající. Opět tu je potřeba změnit stávající systém. Přestat financovat politické neziskové organizace a účinně financovat pouze ty neziskové organizace, které jsou veřejně prospěšné.
Dámy a pánové, SPD navrhuje, aby vláda připravila kontrolní audit, který stanoví skutečnou výši náhrad za ukradený majetek. A vedle toho vláda, my i veřejnost bychom měli prodiskutovat a navrhnout transparentní model změny financování církví. Pochopitelně místo plošných darů by byl ideální model obvyklý v okolní Evropě. Tedy možnost, aby poplatníci daně, pakliže sami chtějí, část daní z příjmů mohli přesměrovat buď na vybranou církev nebo na jiné bohulibé společnosti. Jedná se o tak zvané daňové asignace.
Takže já bych snad závěrem jenom řekl, že SPD znovu vyzývá Vládu ČR, aby připravila kontrolní audit, který stanoví výši náhrad za majetek církví a náboženských společností podle zákona číslo 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi. Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad poslanců SPD.)