1) DPH
První dvě novely se týkají zákona o DPH,
kdy zaprvé zavádíme platbu DPH až po zaplacení faktury a zadruhé rušíme
zákonné ručení za odvod daně z přidané hodnoty příjemcem plnění od
nespolehlivého plátce.
Jak jsme již deklarovali před volbami, chtít
po občanech či firmách, aby zodpovídali za to, zda jejich obchodní
partner platí či neplatí daně, je naprostý nesmysl. Pokud stát chce, aby
neplatiči daní nepodnikali, ať jim zruší firmy, ať je sankcionuje, ale
nemůžeme přece převádět povinnosti státu na poctivé podnikatele. Proč v
tomto boji mezi firmami-neplatiči a státem má trpět třetí strana, tzn.
slušní podnikatelé a živnostníci, proč má nést úbytky podnikatel, který
se sám ničeho špatného nedopustil? Navíc, mnoho slušných podnikatelů
doplatilo na tento zákon tím, že kvůli těm neslušným skončilo v platební
neschopnosti. My chceme obnovit v České republice hospodářský růst a
není lepší cesty než dovolit lidem, aby mohli poctivě podnikat a
pracovat – a to bez nadbytečné byrokracie a bez nepřiměřených požadavků,
které na ně náš stát dnes klade.
2) Lichva
Další
novela se týká zákona o spotřebitelském úvěru, kdy poprvé jasně
stanovíme, jaký je maximální možný úrok a co už je lichvou. Navrhuje se
zastropovat maximální přípustnou výši úroku (tzv. RPSN), kterou lze
požadovat ze spotřebitelských úvěrů. Výpočet maximální sazby je navázán
na lombardní sazbu ČNB tak, aby strop odrážel reálnou cenu peněz v
ekonomice. V současné době by maximální povolená sazba byla cca 25% pro
půjčky do 15 tisíc a cca 20% pro půjčky nad 20 tisíc. Celá předloha je
reakcí na to, že soudy nejsou schopny odsuzovat lichváře za jejich
podvodné jednání, na což finálně doplácí celá společnost.
3) Problém sestěhovávání sociálně vyloučených
Další
novelou je novela zákona o hmotné nouzi, kdy stanovujeme, že doplatek
na bydlení bude poskytnut pouze do výše nájmu bytu, který je v místě a
čase obvyklý. Tímto se zabrání zneužívání těchto dávek lichváři, kteří
parazitují na problému se sociálním vyloučením, jehož výsledem jsou tzv.
ghetta. Touto novelou, která byla prodiskutována a odsouhlasena také
starosty postižených oblastí, dosáhneme komplexního řešení hned několika
problémů. Snížíme příjem lichvářských skupin, snížíme zneužívání dávek
hmotné nouze, snížíme kriminalitu v dotčených lokalitách a nakonec
snížíme i zatížení státního rozpočtu při výplatě dávek.
4)
Hmotná a trestní odpovědnost pro všechny, kdo spravují majetek a peníze
státu (staženo s programu schůze a znovu podáno k projednání)
Po
věcných připomínkách minulé vlády jsme náš původní návrh novely zákona o
majetku České republiky znovu upravili a předkládáme k projednání do
sněmovny v novém znění - to je důvod stažení tohoto zákona z programu
nastávající schůze. Tento zákon přinese jasnou trestní a hmotnou
odpovědnost všech zástupců státu, kteří spravují veřejný majetek včetně
ministrů, hejtmanů, všech organizačních složek, jejich zaměstnanců i
osob těmito lidmi pověřenými. Do zákona zavádíme nově termín péče
řádného hospodáře. Sice je pravdou, že tato problematika na první pohled
již legislativně řešená je, ale bohužel málo viditelným a složitým
způsobem, který dává mnoho prostoru ke spekulacím. Pokud víme, tak
stíhání za porušení odborné péče tak jak je to definováno nyní, je dosud
bezzubé, přestože jsme pravidelně svědky obrovského mrhání veřejnými
penězi. Z tohoto důvodu se domníváme, že náš předkládaný návrh není
duplicitní, ale upřesňuje a jasně zviditelňuje dnešní zákonné úpravy.
Nutnost přijmout tuto úpravu se ukazuje u některých kauz z minulosti,
kde nebyly zcela zřejmá odpovědnost jednotlivých účastníků. Při aplikaci
našeho návrhu by byla pochybení neoddiskutovatelné. Díky našemu návrhu
bude také jasné, že ten kdo jedná při správě veřejného majetku a peněz
nedbale, kdo není této péče řádného hospodáře schopen, ač to musel
zjistit při přijetí funkce nebo při jejím výkonu, a nevyvodí z toho pro
sebe důsledky, může být také postižen. Zabráníme tak tomu, aby například
místa ministrů přijímali za odměnu neschopní straničtí trafikanti,
jelikož se budou bát, že budou přímo odpovědní za způsobenou škodu.
Termín péče řádného hospodáře, který nově zavádíme do zákona o majetku
České republiky a která je mimo jiné v současnosti již povinná pro
starosty a jednatele soukromých firem, byl soudy nesčetněkrát judikován -
přesněji, české soudy už odsoudili mnoho odpovědných osob za porušení
této péče. Proto je velmi a zásadně důležité, abychom odpovědným
zástupcům státu skutečně zcela jasně a nezpochybnitelně povinnost
spravovat majetek s péčí řádného hospodáře uložili.
Víme, že jde zdánlivě o slovíčkaření, ale praxe ukazuje, že bohužel státní zástupci a soudy na tato slovíčka bohužel dají.
A ještě krátce k několika dalším zákonům na stávající schůzi: nepodpoříme zrušení lustračního zákona, protože vazby bývalých agentů a udavačů, popřípadě jejích kompromitující minulost považujeme stále za možné riziko pro korektní výkon státní správy. Chceme připravit novelu, která by umožnila, aby lidé, které očistí soud, obdrželi negativní lustrační osvědčení a byli vyškrtnutí z příslušných seznamů.
Co se týče
volby ombudsmana, tak můžeme konstatovat, že žádný z navržených
kandidátů neprojevil elementární zájem i elementární slušnost – má-li
být volen celým parlamentem – aby se přišel představit a seznámit nás se
svými názory na práci ombudsmana. Je vidět, že navržení kandidáti, jsou
kandidáty velkých stranických sekretariátů a podle toho budou také
vykonávat svojí práci. Vzhledem k tomuto, nepodpoříme žádného z
navržených kandidátů.