Tomio Okamura

Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD)
  • SPD
  • Moravskoslezský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,93. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

04.02.2014 15:37:31

Vazby bývalých agentů a udavačů jsou stále rizikem

Vazby bývalých agentů a udavačů jsou stále rizikem

Na nastávající schůzi Poslanecké sněmovny se budou projednávat čtyři novely zákonů navrhované hnutím Úsvit, pátá novela byla stažena a podána znovu.

1) DPH
 První dvě novely se týkají zákona o DPH, kdy zaprvé zavádíme platbu DPH až po zaplacení faktury a zadruhé rušíme zákonné ručení za odvod daně z přidané hodnoty příjemcem plnění od nespolehlivého plátce.
 Jak jsme již deklarovali před volbami, chtít po občanech či firmách, aby zodpovídali za to, zda jejich obchodní partner platí či neplatí daně, je naprostý nesmysl. Pokud stát chce, aby neplatiči daní nepodnikali, ať jim zruší firmy, ať je sankcionuje, ale nemůžeme přece převádět povinnosti státu na poctivé podnikatele. Proč v tomto boji mezi firmami-neplatiči a státem má trpět třetí strana, tzn. slušní podnikatelé a živnostníci, proč má nést úbytky podnikatel, který se sám ničeho špatného nedopustil? Navíc, mnoho slušných podnikatelů doplatilo na tento zákon tím, že kvůli těm neslušným skončilo v platební neschopnosti. My chceme obnovit v České republice hospodářský růst a není lepší cesty než dovolit lidem, aby mohli poctivě podnikat a pracovat – a to bez nadbytečné byrokracie a bez nepřiměřených požadavků, které na ně náš stát dnes klade.

2) Lichva
 Další novela se týká zákona o spotřebitelském úvěru, kdy poprvé jasně stanovíme, jaký je maximální možný úrok a co už je lichvou. Navrhuje se zastropovat maximální přípustnou výši úroku (tzv. RPSN), kterou lze požadovat ze spotřebitelských úvěrů. Výpočet maximální sazby je navázán na lombardní sazbu ČNB tak, aby strop odrážel reálnou cenu peněz v ekonomice. V současné době by maximální povolená sazba byla cca 25% pro půjčky do 15 tisíc a cca 20% pro půjčky nad 20 tisíc. Celá předloha je reakcí na to, že soudy nejsou schopny odsuzovat lichváře za jejich podvodné jednání, na což finálně doplácí celá společnost.

3) Problém sestěhovávání sociálně vyloučených
Další novelou je novela zákona o hmotné nouzi, kdy stanovujeme, že doplatek na bydlení bude poskytnut pouze do výše nájmu bytu, který je v místě a čase obvyklý. Tímto se zabrání zneužívání těchto dávek lichváři, kteří parazitují na problému se sociálním vyloučením, jehož výsledem jsou tzv. ghetta. Touto novelou, která byla prodiskutována a odsouhlasena také starosty postižených oblastí, dosáhneme komplexního řešení hned několika problémů. Snížíme příjem lichvářských skupin, snížíme zneužívání dávek hmotné nouze, snížíme kriminalitu v dotčených lokalitách a nakonec snížíme i zatížení státního rozpočtu při výplatě dávek.

4) Hmotná a trestní odpovědnost pro všechny, kdo spravují majetek a peníze státu (staženo s programu schůze a znovu podáno k projednání)
Po věcných připomínkách minulé vlády jsme náš původní návrh novely zákona o majetku České republiky znovu upravili a předkládáme k projednání do sněmovny v novém znění - to je důvod stažení tohoto zákona z programu nastávající schůze. Tento zákon přinese jasnou trestní a hmotnou odpovědnost všech zástupců státu, kteří spravují veřejný majetek včetně ministrů, hejtmanů, všech organizačních složek, jejich zaměstnanců i osob těmito lidmi pověřenými. Do zákona zavádíme nově termín péče řádného hospodáře. Sice je pravdou, že tato problematika na první pohled již legislativně řešená je, ale bohužel málo viditelným a složitým způsobem, který dává mnoho prostoru ke spekulacím. Pokud víme, tak stíhání za porušení odborné péče tak jak je to definováno nyní, je dosud bezzubé, přestože jsme pravidelně svědky obrovského mrhání veřejnými penězi. Z tohoto důvodu se domníváme, že náš předkládaný návrh není duplicitní, ale upřesňuje a jasně zviditelňuje dnešní zákonné úpravy. Nutnost přijmout tuto úpravu se ukazuje u některých kauz z minulosti, kde nebyly zcela zřejmá odpovědnost jednotlivých účastníků. Při aplikaci našeho návrhu by byla pochybení neoddiskutovatelné. Díky našemu návrhu bude také jasné, že ten kdo jedná při správě veřejného majetku a peněz nedbale, kdo není této péče řádného hospodáře schopen, ač to musel zjistit při přijetí funkce nebo při jejím výkonu, a nevyvodí z toho pro sebe důsledky, může být také postižen. Zabráníme tak tomu, aby například místa ministrů přijímali za odměnu neschopní straničtí trafikanti, jelikož se budou bát, že budou přímo odpovědní za způsobenou škodu. Termín péče řádného hospodáře, který nově zavádíme do zákona o majetku České republiky a která je mimo jiné v současnosti již povinná pro starosty a jednatele soukromých firem, byl soudy nesčetněkrát judikován - přesněji, české soudy už odsoudili mnoho odpovědných osob za porušení této péče. Proto je velmi a zásadně důležité, abychom odpovědným zástupcům státu skutečně zcela jasně a nezpochybnitelně povinnost spravovat majetek s péčí řádného hospodáře uložili.
 Víme, že jde zdánlivě o slovíčkaření, ale praxe ukazuje, že bohužel státní zástupci a soudy na tato slovíčka bohužel dají.  

A ještě krátce k několika dalším zákonům na stávající schůzi: nepodpoříme zrušení lustračního zákona, protože vazby bývalých agentů a udavačů, popřípadě jejích kompromitující minulost považujeme stále za možné riziko pro korektní výkon státní správy. Chceme připravit novelu, která by umožnila, aby lidé, které očistí soud, obdrželi negativní lustrační osvědčení a byli vyškrtnutí z příslušných seznamů.

Co se týče volby ombudsmana, tak můžeme konstatovat, že žádný z navržených kandidátů neprojevil elementární zájem i elementární slušnost – má-li být volen celým parlamentem – aby se přišel představit a seznámit nás se svými názory na práci ombudsmana. Je vidět, že navržení kandidáti, jsou kandidáty velkých stranických sekretariátů a podle toho budou také vykonávat svojí práci. Vzhledem k tomuto, nepodpoříme žádného z navržených kandidátů.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama