Poslední dobou se stále častěji na internetu objevují nabídky korporátních dluhopisů, které se sice pro potenciální investory mohou jevit jako výhodné, ale nesou s sebou značná rizika. Pokud člověk zadá do internetového vyhledávače “dluhopisy s vysokými výnosy”, nalezne nabídky investic, které slibují investici do dluhopisu s výnosem až 14 procent. Ostatní atraktivně vypadající nabídky lákají investory na atraktivní úrokovou míru - běžně od 7 do 9 procent.
Výši procentních výnosů investice však odpovídá její samotná rizikovost. Příkladem může být online prodejce Zoot, který přestal platit své závazky a držitelům dluhopisů tak reálně hrozí, že nazpět získají asi jen desetinu z celkových 239 mil Kč. Problematika nabízení rizikových dluhopisů spočívá v tom, že malí investoři se často nedostanou k dluhopisům velkých společností (ČEZ, České dráhy) a proto hledají možnost investovat do dluhopisů jinde. Na to reagují weby, které zajímavě úročené dluhopisy menších či začínajících firem nabízejí.
Web Rizikovedluhopisy.cz upozorňuje, že exploze rizikových firemních dluhopisů je způsobena uvolněním regulace Českou národní bankou a Ministerstvem financí v roce 2012, kdy např. vypadla povinnost nechat si u ČNB schvalovat emisní podmínky. Běžní občané jsou tak v mnoha případech ohroženi agresivním marketingem společností. Za jejich investici, která mnohdy představuje jejich celoživotní úspory) jsou jim slibovány vysoké zisky. Oslovování těchto malých potenciálních investorů probíhá e-mailem, telefonem na osobní číslo, reklamami na internetu či přes finanční poradce, kteří z uzavřených smluv mají provize.
Výše popsané představuje dle některých časovanou bombu, která může v budoucnu způsobit mnoho problémů. Ministryně jsem se proto dotázal, zda problematiku řeší a jaké kroky podnikne, aby malé investory ochránila. Interpelace včetně odpovědi je dostupná zde.
Tomáš Martínek