děkuji vám za možnost vystoupit k tomuto vrácenému návrhu ze Senátu. Senát ve svém pozměňovacím návrhu se snaží tedy o vypuštění možnosti nahrávat telefonické hovory klientů s investičními poradci. Z pohledu České národní banky a jejích klíčových úkolů, to znamená péče o bezpečné fungování finančního trhu, tedy i o ochranu zájmů investorů a spotřebitelů, je to věc zásadní, a proto chci zdůraznit, že plně podporujeme vládní návrh původně schválený Poslaneckou sněmovnou 27. listopadu loňského roku.
To znamená, aby právní úprava, jak už o tom hovořila paní místopředsedkyně vlády a ministryně financí, aby právní úprava nahrávání telefonních hovorů byla navrácena do podoby, která zde platila od roku 2004 do ledna 2018 a která obsahovala obecný požadavek na nahrávání hovorů na telefonních linkách určených pro poskytování investičních služeb. Ono totiž kolem této věci panuje řada mýtů zejména mediálních a zřejmě lobbistických mýtů. Nechme stranou samotné nahrávání konkrétního pokynu k investici, to je jednoznačné, nicméně před podáním toho pokynu klientem, které se odehraje případně telefonem, je vždy nějaký obchodní příběh. A pouze na základě toho příběhu se klient pro jistou investici rozhoduje, a to je z pohledu odborné péče často ta nejdůležitější část celé záležitosti, kterou my pak případně zpětně můžeme dohledávat.
Mýtus číslo jedna je tedy, že tady tato novela zavádí nahrávání hovorů, není to pravda. Ve skutečnosti ta novela se snaží o zachování, protože hovory se v plném rozsahu nahrávají již od roku 2004. S tím souvisí i druhý mýtus, a to znamená, že poradcům porostou náklady. Nikoliv, neporostou, protože oni už tuto povinnost měli, resp. mají, takže ty náklady jednorázově byly dávno vynaloženy, nemluvě o tom, že náklady na tyto záležitosti s technologickým pokrokem samozřejmě významně klesají.
Pokud jde o další mýtus, že se budou nahrávat citlivé informace; tak cílem nahrávky je obchodní příběh, který je klientům prodáván. Tady nejde o to, jestli je manželka zdravá, nebo není, tady jde o to, že klient se domlouvá s poradcem o tom, jak má investovat. A to se děje samozřejmě v rámci nějaké vazby toho poradce s klientem. Nicméně cílem záznamu je mít ten záznam o rozhodnutí, o pokynu a co k němu vedlo.
A pokud se klient nechce s poradcem bavit po telefonu, nechce být nahráván, tak kdykoliv může toto učinit. On kdykoliv může říct tomu poradci: Pane poradce nebo pane XY, prosím, uděláme to spolu, přijeďte za mnou, přijeďte za mnou práce, domů, do kavárny, uděláme si to face to face, uděláme si krátký záznam, že jsem vás požádal o provedení toho a onoho pokynu a vše je v pořádku. Čili není potřeba se nechat nahrávat, kdo to nechce, kdykoli může říct: Uděláme to ústně. A také osobně musím říct, že takový postup klientům, pokud se mne ptají, doporučuji. Je to vždycky lepší.
Pozměňovací návrh Senátu tedy naopak ruší dlouhodobý standard, který je pro klienty v konečném případě, pokud se stane něco špatného, jedinou možností, jak se domáhat případné náhrady škody. A to je to, oč tady běží, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Hlavním cílem strany, která za to, myslím zájmové skupiny, která za to lobbuje, tzn. distributorů a investičních poradců, kteří zdá se uspěli se svojí aktivitou v Senátu, je totiž zajistit si větší investiční řekněme eldorádo, něco, co už tady bylo např. v případě donedávna investičního životního pojištění. Dnes už sice poradci nemají fialová saka a mokasíny s bambulkami, ale bohužel ani odvahu osobně navštívit a tváří v tvář přesvědčit klienta, ale raději se anonymně schovávají za sluchátko telefonu. Na druhé straně je pravdou také to, že klienti se sami často stávají obětí své vlastní chamtivosti a naivnosti.
Nicméně z pohledu rozvoje a reputace kapitálového trhu by přijetí pozměňovacího návrhu Senátu byl významný krok zpět, který poškodí klienty i poctivé finanční poradce. Dovolím si vás tedy požádat, aby Poslanecká sněmovna nepodpořila Senátem navržené znění.
Děkuji vám za pozornost.