Víme, že dotace a vysoké daně škodí ekonomice i za běžné situace. Za naprosto nepřijatelné ovšem považujeme to, aby vláda slevou 75 % z jízdného motivovala jednotlivce k chování, které lze dnes považovat za rizikové. Snížení daní na pohonné hmoty naopak uleví všem ještě fungujícím provozům a umožní cenovou dostupnost individuální automobilové dopravy, která je aktuálně velmi žádoucí.
Včasné uzavření hranic a uvalení karantény v tomto čase vnímáme jako nezbytnou a cílenou ochranu. I pro Svobodné je zdraví prioritou, a proto nabízíme vládě nápad, který mohl přijít na řadu jako jeden z prvních.
Prvně na řadu tlačíme opatření, která primárně chrání zdraví obyvatel a současně vnímají mimořádnost situace z pohledu zaměstnavatelů a živnostníků, tak aby po vyřešení situace nepřicházelo tolik lidí o svou práci. Víme, že paleta opatření vlády je stále pestrá, a i protože předpokládáme, že reakcí na některá z nich budou kroky vedoucí k razantnímu nárůstu inflace, nabízíme návrhy, které tomuto nejdou naproti.
Žádáme vládu, aby okamžitě zrušila slevu 75 % na jízdné, která motivuje studenty a důchodce (rizikovou skupinu) k využívání hromadných dopravních prostředků. Spoje hromadné dopravy jsou pro lidi často cenově dostupnou cestou k několik kilometrů vzdáleným hypermarketům. Stát tak skrze slevu motivuje lidi ke dvojímu vystavení se riziku, jelikož jízda s nákupním košíkem, jenž prošel pod rukama desítkám lidí, po přeplněném obchodě, rozhodně není ideální. Pokud toto riziko chtějí lidé podstupovat, stát by v tom neměl hrát roli.
Ti drobní podnikatelé, kteří v průběhu minulých let těžce překonávali státem nastavené překážky, dnes stojí v první linii z hlediska zásobování obyvatel potravinami. Menší, vesnické a pojízdné obchody lidé v současnost z obavy
o své zdraví navštěvují ve větší míře než dříve. Svobodní jsou toho názoru, že by měl stát konečně docenit jejich trpělivost a odhodlání provozovat mnohdy nepříliš ziskové provozy, tím že zlevní nejen jejich zásobování i cestu zákazníků nejen k nim, aby se mohly lépe připravit na stále větší zájem o jejich služby.
Takovým systémovým krokem je zasazení se o plošné snížení cen pohonných hmot. Vláda má podle našich výpočtů v rukách takové nástroje, které mohou snížit cenu plné nádrže automobilů o více než 350 Kč (téměř 25 % ceny). Zrušení podpory biopaliv v ceně benzínu (1,80 Kč/l), snížení spotřební daně (na EU povolenou hodnotu 9,50 Kč/l) a snížení DPH na pohonné hmoty (na 15 %) by mělo znamenat cenovou dostupnost zásobování i individuální dopravy
a služeb, které s ní souvisí (např. rozvoz jídla a zásobování nejen seniorů bez aut, ale i třeba menších prodejen, které budou muset doplňovat zásoby častěji).