V nouzovém stavu je realizována řada omezujících opatření, souvisejících především s omezením osobního kontaktu mezi lidmi a také ve styku s úřady. K omezení nutného kontaktu rodin a seniorů s Úřadem práce ČR se MPSV rozhodlo vládě a Parlamentu ČR navrhnout mimořádná opatření, týkající se těch, kteří pobírají dávky, kde je nutné dokládat příjem (přídavek na dítě, příspěvek na bydlení nebo zvýšený příspěvek na péči). MPSV v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu a omezením osobního kontaktu mezi lidmi navrhuje, aby pro vyplácení těchto dávek ve 2. čtvrtletí lidé nic dokládat nemuseli a dávky jim byly dál vypláceny dle předchozích údajů.
„Chceme teď ulehčit lidem i úřadům život a minimalizovat možnosti přenosu nákazy koronavirem. Omezení papírování je v této složité době naprosto logický krok. Věřím, že se mnou budou souhlasit i poslanci a senátoři a zákon projde legislativním procesem hladce,“ uvedla ministryně Jana Maláčová.
Pokud se během prvních tří měsíců letošního roku lidem, pobírajícím tyto dávky, změnily příjmy nebo se zvýšily náklady na bydlení a mají nárok na zvýšení dávky, můžou tyto změny doložit, jakmile to bude možné. ÚP ČR to zohlední od měsíce, ve kterém tuto informaci dostane.
Zjednoduší se také administrativa v oblasti nepojistných sociálních dávek. Lidé mohou posílat žádosti a další podklady elektronickou formou bez zaručeného podpisu. Úřady práce ČR budou navíc rovnou vydávat oznámení nebo rozhodnutí ve věci.
Cílem těchto návrhů je minimalizovat potřebu osobního kontaktu se zaměstnavateli, zaměstnanci Úřadu práce ČR, případně dalšími institucemi a snížit objem zásilek, které doručuje Česká pošta. Jedná se o mimořádnou právní úpravu, která bude platná pouze pro omezené časové období z důvodu vyhlášeného nouzového stavu. Tato opatření nijak neovlivní podávání nových žádostí a nesníží právní jistoty žadatelů nebo poživatelů dávek.
Lidé mohou komunikovat s ÚP ČR jinak než osobně i v případě žádostí o další dávky a podpory či zprostředkování zaměstnání a zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání. Žádosti mohou zasílat elektronicky prostřednictvím datové schránky, e-mailem, poštou nebo odevzdat do schránek, umístěných obvykle při vstupu na příslušné kontaktní pracoviště ÚP ČR, případně na jiném viditelně označeném místě.
Pokud klienti využijí možnost podání e-mailem, není nutné, aby měli zaručený elektronický podpis. Přílohou takového emailu může být sken/fotografie s dokladovanou skutečností (např. sken/fotografie žádosti o dávku s podpisem). Pokud člověk touto cestou požádá o jakoukoli podporu/dávku, vyplácenou Úřadem práce ČR, je třeba do žádosti uvést také telefonní a e-mailové spojení. Zaměstnanci ÚP ČR jej tak, v případě nutnosti, mohou kontaktovat a předejít případným nesrovnalostem. Aby úředníci mohli ověřit totožnost žadatele, event. s ním projednat doložení dalších podkladů, je třeba reagovat na e-maily, obdržené z Úřadu práce ČR, či přijímat hovory z příslušných kontaktních pracovišť ÚP ČR. Obvykle začínají číslicí 950 ... Tyto přijaté hovory nejsou zpoplatněné, a nepřinesou tedy klientům žádné výdaje. Další praktické informace pro občany jsou k dispozici na webových stránkách Úřadu práce ČR (ZDE).