dovolte mi uvést tento sněmovní tisk, jehož hlavním důvodem předložení jsou trvající mimořádná opatření při epidemii spočívající v zákazu výuky na všech typech škol a s tím související potřeba řešit finanční -
Děkuji, pane předsedající. Jen připomenu, že na tuto situaci jsme reagovali již v březnu, kdy Parlament České republiky přijal zákon číslo 133/2020 Sb., který umožňuje především prodloužit podpůrčí dobu ošetřovného poskytovaného z nemocenského pojištění na celou dobu trvání mimořádných opatření. Dále pak poskytovat ošetřovné při péči o dítě z důvodu uzavření škol až do 13 let věku dítěte a při uzavření zařízení určených pro péči o osoby závislé na péči jiné osoby alespoň v prvním stupni závislosti, v níž je těmto osobám poskytována péče vzhledem k jejich zdravotnímu stavu. Za třetí jsme umožnili vyplácet ošetřovné i v případě, kdy o uzavření předškolního zařízení v přímé souvislosti s mimořádnými opatřeními rozhodli zřizovatelé.
Na základě vyhodnocení situace rodin tak, jak jsme jako vláda před více, než čtyřmi týdny slíbili a s ohledem na skutečnosti, že uvedené celoplošné mimořádné opatření trvá již déle, než jeden měsíc a lze předpokládat jeho trvání i v dalších měsících, se proto navrhuje v období od 1. dubna 2020 po dobu platnosti uvedeného mimořádného opatření zvýšit ošetřovné z 60 na 80 % denního vyměřovacího základu.
Zároveň je však potřeba říci, že 30. červen tohoto roku je stanoven jako nejzazší datum, do kdy lze podpůrčí dobu pro ošetřovné při péči o dítě při uzavření škol prodlužovat a to s přihlédnutím na začátek školních prázdnin. Za velmi důležité také považuji, že navýšené ošetřovné se nebude týkat pouze ošetřovného pro péči o dítě při uzavření škol, ale i ošetřovného poskytovaného z důvodu ošetřování dítěte nebo jiného člena domácnosti kvůli nemoci či úrazu podle zákona o nemocenském pojištění. Navrhovaná opatření budou mít v roce 2020 dopady na státní rozpočet. My při odhadu čerpání dávky na 181 tisíc případů očekáváme, že na 30 kalendářních dnů budou dopady na státní rozpočet ve výši 3,5 miliardy korun, to znamená o 0,9 miliardy více, než při současné platnosti zákona. Zároveň předpokládáme zhruba pět tisíc případů měsíčně, kdy je ošetřovné čerpáno z jiného důvodu, než je uzavření škol. Tam jsou odhadované náklady šest milionů korun za 30 kalendářních dní.
Zároveň mi dovolte podotknout - protože v souvislosti s ošetřovným je velmi často zmiňována také problematika finančního zabezpečení osob činných na základě dohod o pracovní činnosti a dohod o provedení práce. K tomuto chci uvést, že v žádném případě tato skupina není opomenuta a jak jsem obeznámena, tak v tomto směru byl již uplatněn pozměňovací návrh pana poslance Sklenáka, který finanční zajištění těchto takzvaných dohodářů, kteří odvádějí sociální odvody, v době mimořádných opatření při epidemii upravuje obdobně, jako je tomu u standardního ošetřovného.
Na přípravě tohoto návrhu se Ministerstvo práce a sociálních věcí podílelo a tento pozměňovací návrh tedy podporujeme. Na závěr mi dovolte ještě zkonstatovat, že účinnost návrhu zákona se stanoví z důvodu časové naléhavosti a nezbytnosti přijetí této právní úpravy dnem vyhlášení. Dnes návrh zákona projednal výbor pro sociální politiku, který doporučil Poslanecké sněmovně, aby s předloženým návrhem zákona vyslovila souhlas.
Děkuji vám za pozornost.