10° a malý panák pro cestovní ruch:
- Přeřazení ubytovacích služeb do 10% sazby DPH
- Odložení plateb DPH za celý rok 2020
- Pozastavení EET do konce roku 2020
- Výzva k prodloužení kurzarbeitu do konce roku 2020
- Odpuštění koncesionářského poplatku po dobu přerušení provozu
- Uvolnění provozu lázeňských zařízení a stanovení pravidel pro bezpečný provoz
- Záchrana cestovních kanceláří – podpora malých s.r.o.
- Výzva obcím k prominutí místních poplatků z pobytu a za předzahrádky
- Sestavení hygienických standardů pro tzv. VIRUS FREE RESTAURACE / HOTELY / AKCE
- Uvolnění kompletního provozu restaurací a provozu ubytovacích zařízení do obsazenosti 30 lůžek od 25. 5.
„Přicházíme nikoliv s deklarací, ale s konkrétními návrhy řešení, jak pomoci cestovnímu ruchu. Kromě kroků, které by měla vláda udělat v co nejkratší době – sjednocení DPH, prodloužení Antiviru, přicházíme i s body, které mohou řešit samotní podnikatelé v oboru. Inspirujeme se i ve světě a navrhujeme, aby si lidé mohli například sponzorovat nebo adoptovat svoji židli v oblíbeně hospodě. Tímto způsobem by se podařilo už teď rozproudit život v oblasti cestovního ruchu, i přestože zařízení nejsou ještě otevřená. Také chceme, aby se některá opatření, která se týkají cestovního ruchu, uvolnila dříve. 25. května se otevírají zahrádky, my budeme chtít, aby mohla otevřít už i restaurační zařízení a zároveň, aby se v tom čase otevřely hotely a ubytovací zařízení s kapacitou do třiceti lůžek,“ řekl Martin Kupka, místopředseda ODS.
„Cestovní ruch patří mezi nejpostiženější oblasti v době krize a nouzového stavu. Proto ODS připravila balíček několika opatření, která by měla cestovnímu ruchu pomoci a znovu tuto oblast nastartovat. Cestovní ruch se podílí na HDP České republiky ze 2,9 %, je tedy jasné, že pomocí této oblasti pomůžeme také českému hospodářství,“ sdělil Jakub Janda, poslanec ODS.
„Situace je opravdu vážná. Komunikujeme na úrovni CzechTourismu, který byl zřízen ministerstvem pro místní rozvoj a který vypisuje marketingové akce, což je skvělý krok. V této době je potřeba, aby na marketing byly k dispozici spolufinance nejen od krajů, ale i z centrály. Vypsala se strategie tzv. ‚Světové Česko‘ – prosba nás všech je, aby toto bylo dotažené do konce a CzechTourism byl podporován, jelikož je pro kraje velmi důležitý. Komunikujeme také se všemi podnikateli a jejich přání jsou jasná – spolehlivé a jednoznačné informace o rozsahu vládní pomoci, jaký časový horizont bude pro otevření hranic a informace o uvolnění dalších provozoven,“ konstatovala Jana Fischerová, náměstkyně hejtmana kraje Vysočina.
„Vedle podílu na HDP vytváří cestovní ruch v České republice čtvrt milionu pracovních míst. Zasaženy jsou i hotely, restaurace a lázeňská zařízení. Proto byl představen návrh deseti opatření, která by umožnila tuto situaci zachránit. Jedná se například o sjednocení daně z přidané hodnoty na ubytovací a stravovací služby ve výši 10 %, požadavek na prodloužení programu Antivirus až do 31. 12. 2020 a další,“ uvedl Petr Studnička, vedoucí katedry hotelnictví Vysoké školy hotelové v Praze.