Jsme přesvědčeni, že navrhované změny v praxi prokáží svůj přínos, jak pro základní školy doposud zajišťující inkluzi pro ostatní žáky ve společné třídě s dětmi s mentálním postižením, tak hlavně pro samotné žáky mající těžké nebo středně těžké mentální postižení, případně více takových postižení, či autismus.
Našim cílem tohoto návrhu zákona je zajištění práva na vzdělání tak, aby byl maximálně využit potenciál všech žáků. Změna zákona odstraňuje omezení práv v tomto směru u žáků v hlavním vzdělávacím proudu a také u žáků, kteří potřebují například trvalé vzdělávání se speciálním pedagogem, případně s podporou a v podmínkách, kterou není běžná základní škola schopna zajistit. Návrh zákona tedy nepodporuje potlačování speciálního školství nadměrnou inkluzí v běžných základních školách. Velkým přínosem návrhu zákona je také to, že navrhovaná úprava umožní systémově lepší využití kvalifikace učitelů, zefektivní jejich práci a zvýší kvalitu vzdělávání ve škole pro všechny žáky.
Hnutí SPD předkládá tuto novelu školského zákona po důkladné analýze vynaložených nákladů na asistenty a speciální pedagogy, kteří byli nápomocni žákům s mentálním postižením, po odezvách rodičů žáků, kterým byla asistence zajišťována, i po konzultacích se samotnými pedagogickými pracovníky působícími na těchto vzdělávacích institucích. Náš závěr po této analýze zní, že by se mělo každoročně ušetřit až šest miliard korun, které by zajisté šly v resortu školství využít lépe.