Ten byl projednáván ve stavu legislativní nouze. Program COVID III navazuje na předchozí programy COVID I, COVID II, či COVID Praha a cílí na firmy do 500 zaměstnanců. V programu má stát ručit garancí 150 miliard korun až do výše 90 % provozního úvěru.
Piráti s podporou zasažených podnikatelů souhlasí, zdůrazňují však, že je třeba ručení státu za úvěry poskytovat pouze firmám, které v České republice platí daně a neodvádějí zisky či dividendy do tzv. daňových rájů. Jak upozorňuje Transparency International a Piráti, Ministerstvo zdravotnictví nakupovalo ochranné pomůcky i u společností s nejasnou majetkovou strukturou či s napojením na daňové ráje. Proto je na místě chránit prostředky daňových poplatníků a poskytovat státní podporu především českým společnostem. I proto nechápu, proč poslanci hnutí ANO, KSČM a ČSSD nepodpořili pozměňovací návrh proti státní pomoci společnostem z daňových rájů.
Naštěstí těsně prošel alespoň pirátský pozměňovací návrh na transparentnost nakládání se státními garancemi. Banky tak budou zveřejňovat základní údaje o příjemcích úvěrů se státní zárukou včetně skutečných vlastníků. To navíc omezí možnosti machinací se státními zárukami. Společnosti, které z nějakého důvodu nechtějí zveřejnit údaje o vlastníkovi a úvěru, mohou stále získat prostředky od komerčních bank, ale bez státní záruky pravděpodobně s vyšším rizikovým úrokem. I když bude v programu COVID III k dispozici necelých 500 miliard korun, předpokládá se velký zájem ze strany podnikatelů ihned po jeho otevření po dnešním schválení vládou.
Při projednávání jsme společně se zpravodajem také předložili a prosadili pozměňovací návrh, který upřesňuje rozsah státní záruky pouze na jistinu dluhu. Tím jsme odstranili riziko, že by stát platil komerční bance více, než by půjčila společnosti neschopné splácet.
Prošlo i mé doporučující usnesení vyzývající vládu, aby zajistila, že ČMZRB bude poskytovat záruky za úvěry pouze u žadatelů o úvěr, kteří v České republice řádně platí daně, nezneužívají daňových rájů, po dobu trvání státní záruky na úvěr nevykupují zpětně vlastní akcie a nevyplácí vlastníkům dividendy ani nadměrné odměny vedení společnosti. Nejedná se ovšem o závazný pozměňovací návrh, který poslanci ANO, KSČM a ČSSD zamítli. Proto lze pouze doufat, že ho alespoň částečně zohlední Národní rozvojová banka v rámcových smlouvách s jednotlivými komerčními bankami. Státní podpora tak snad pomůže primárně českým společnostem, které jsou zasaženy opatřeními ke koronavirové nákaze COVID-19, a neskončí v daňových rájích.