Prof.MUDr. Jan Žaloudík, CSc.

  • BPP
  • Jihomoravský kraj
  • krajský zastupitel
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,93. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

18.03.2021 14:53:00

Vstupujeme do viruvěku. To je tak úžasně regulační nástroj, škoda toho nevyužít

Vstupujeme do viruvěku. To je tak úžasně regulační nástroj, škoda toho nevyužít

Projev na 7. schůzi Senátu dne 18. března 2021 ke změně zákona o potravinách a tabákových výrobcích.

Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové. Tento zákon se dvojtématizoval. Slibuji, že budu mluvit k tomu druhému tématu, k tomu prvnímu jen tolik ke kvótám, že si myslím, že v otevřeném světě by to byl příliš troufale romantický nápad, který neustojíme. Protože jsme v současné době v uzavřeném světě, tak se o to mnozí pokouší, a nepochybně je cílem fertilizace, což je oplodňování zejména dotacemi. Ale každopádně si myslím, že když spějeme k tomu světlu, k té Evropě regionů někdy pro naše prapravnoučata, tak si myslím, že to není namístě a já určitě pro kvóty nebudu, ale to bude jedna jedna osmdesátina tady tohoto vyjádření.

Ale k tomu druhému. Tady mám pocit neuvěřitelné zrady na vlastním mateřském výboru a neúcty ke všem úžasným lidem počínaje panem kolegou Kantorem a všemi dalšími, kteří se vyjádřili, že by tedy chtěli, kdyby zůstalo vše při starém, a zase chodily takové ty dvojkontroly a trojkontroly, a že by se tak v nerozborné jednotě účastnil na všem jednak Státní zemědělská a potravinářská inspekce a jednak Krajská hygienická služba. A to musím říct, zdržel jsem se, ale tady budu asi tedy proti tomuto pozměňovacímu návrhu, protože je to v zájmu hygienických služeb. Tady zazněla velmi troufalá hypotéza, ale velmi odvážná hypotéza, skutečně mě překvapila po těch 10 letech spolupráce ministerstev, o součinnosti, ano? To je skutečně hypotéza na úrovni toho, že když vyměníte roušku a místo toho dáte respirátor, tak že virus bude mizet. To jsou velmi silné hypotézy. A také víme, že se 20 let nesešly 100 metrů od sebe ministerstvo zdravotnictví a ministerstvo práce a sociálních věcí, mají to v tom metru ve věci zdravotně-sociálních služeb, víme, že univerzitní nemocnice se nepodařilo řešit mezi školstvím a zdravotnictvím, ale tam je vysvětlení, že mezitím je řeka, což je pochopitelně náročnější. A tak já vůbec nemám žádné iluze, ale ani sebemenší iluze, že by se podařilo kdykoliv v budoucnu dosáhnout tomu, aby ministerstvo třeba zemědělství, kde poměry neznám, tam jsou lidé určitě úžasně vstřícní a mnoharozměrní, bylo schopno domlouvat s ministerstvem zdravotnictví tak nicotné věci, jako je koordinace dvou celků v rámci jedné činnosti. Ale vycházím z jakýchsi obav a péče o hygienické služby. Ono to rozbití začalo už za památného bakaláře Šnajdra, který potom prasečí chřipky nám vysvětloval v televizi, jako teď vysvětlují zase další Šnajdrové, a šlo to až k tomu, že jsme si trošku rozbily tu hygienickou službu, nemáme tam lidi, máme tam něco kolem 70 hygieniků, ale pozor, část z nich jsou inženýři, což je bezvadné, inženýr může být mnohem dokonalejší v těch věcech. Jsou tam magistři, nejsou to jenom MUDr., ale pak jaksi chybí ten argument, že to musí mít v rukách ti lékaři všichni. Navíc máme z atestovaných hygieniků, už jsem se přesvědčoval, že ročně atestují jeden až dva, a to ten dva byl v závorce. Takže tam nemáme žádný nárůst. Víme, že se říká, jak se nestíhá to či ono, a jsem zcela přesvědčen, že po COVIDu-19 přijde řada dalších virů, protože vstupujeme do viruvěku, a je to tak úžasně regulační nástroj, že škoda toho nevyužít.

Hygienická služba bude mít mnoho, mnoho práce a nejsem si tak úplně jist, jsem přesvědčen o tom, že mají chodit do školských stravovacích zařízení, do stravovacích zařízení do domovů důchodců, do těch hromadných, o tom jsem přesvědčen, to nikdo nezpochybňuje, ale nejsem tak přesvědčen, že v popředí jejich zájmu mají být provozy a jak se obracejí řízky a jestli je tam dostatek oleje spáleného, nespáleného, a tam či on jde u přehrady, až se otevřou nějaké stánky. Takže jsem si myslel, že ta praxe, že Státní zemědělská a potravinářská inspekce má docela potenciál, je akreditací na to, aby leccos zařídila, má tam znalé lidi z oboru chemie, biochemie, výroby potravin a další, takže je to účinná pomoc a skoro jsem čekal, že hygienická služba přijde s kyticí díky a jak je na Moravě zvykem, dvěma lahvemi bílého s díky, že se na tom chtějí takto účastnit, protože mají svých starostí dost.

Tady s překvapením zjišťuji, že je to naopak, že se teď dělíme na ty, co jsou podporovači a jsou odpírači, přitom jde skutečně jenom o to, aby ty kontroly probíhaly, a tam, kde je jakékoliv zdravotní riziko, podezření, tak samozřejmě vstupuje ta hygienická služba, to nikdo nezpochybňoval. Teď jsem v rozporu, jestli střílím do vlastních řad, jako že všechno mají zařídit ti doktoři, anebo jestli mám ty doktory chránit před tím, aby zařizovali to, co stejně nestíhají, a zrovna v hygienických službách je jich docela málo a v nejbližších letech toho ani víc nebude. A přitom jde o ten jeden cíl, aby jaksi se kulturně ne vyráběly, ale distribuovaly potraviny bez velkých rizik, a když dojde k nějakému průšvihu nebo riziku, tak aby tam bleskově, nejlépe během minut vstoupila hygienická služba. A ten argument, že proč do toho vrtáme teď, když je doba zlá a nová, no tak, nevšiml jsem si žádného úseku, kde by se teď nevrtalo docela výrazně. Pokud vím, tak do 40miliardového dluhu se zavrtalo ve směru na 500 miliard, že ano? A navrtalo se úplně do všeho. Takže možná, že je doba vrtací, kdy tady tyto drobné změny mohou pomoci. A docela bych to tady přednášel všecko pyšně, ale jediný mindrák mám vůči kolegům ze zdravotního výboru, kteří to také myslí hezky, chtějí, aby zůstávala ta kvalifikace, hezky si tam souzníme, a tady ten názor, jestli to má zůstat na domluvě a jestli budeme ověřovat hypotézu, že ministerstva se domluví, anebo jestli se to postaví tak, že hromadné provozy, hygienická služba plus všechny oblasti, momenty rizika, samozřejmě hygienická služba zdravotní. A ten zbytek obrovské kapacity státního úřadu zemědělského a potravinářského, který umí věci zařizovat, jak prokázal v minulých letech. Ale samozřejmě že by to bylo nejhezčí na potřepání rukou a za potlesku a že by nás to až tak moc nemuselo zajímat. Ale mě tedy hodně tady pobavila a donutila mě k vystoupení ta hypotéza o úzké a dokonce předběžné spolupráci s ministerstvem, než se tvoří zákony. Věřím, že tomu bude v budoucnu jinak a hodně si to přeji a děkuji za pozornost. A samozřejmě podpořím to nekvótování a podpořím variantu sněmovní, tzn. takové té úpravy, jak si myslím, ve smyslu rozumu, ač proti bratřím. Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama