Analýza havárie odhalila slabiny v systému zvládání mimořádných událostí na vodách orgány státu. Hlavní teze předkládaných legislativních změn se týkají zejména nápravy nyní nejasného stanovení povinností orgánů státu a vyloučení zdvojených kompetencí, nedostatečných právních podmínek a metodických postupů pro zneškodňování havárií a vyloučení nejistot náhrad škod třetím osobám pomáhajícím při zneškodňování havárie.
„Doporučujeme zvážit a navrhujeme, aby vodoprávním orgánem při zneškodňování havárie na vodách byl primárně krajský úřad. Za zcela zásadní považujeme (proti současnému pouhému oprávnění) stanovení povinnosti včasného varování občanů, pokud by havárií na vodách mohlo dojít k ohrožení jejich majetků, zdraví nebo životů,“ zdůrazňuje Jitka Seitlová.
Pro funkčnost celého systému je v zákonech a předpisech nezbytné sjednocení používaných termínů. „Dále doporučujeme zvážit stanovení povinného pojištění za škodu a křížovou kontrolu v případě nakládání s nebezpečnými látkami. Podporujeme požadavek na zpracování závazného metodického pokynu operativního postupu zjišťování příčin havárie. Jsme přesvědčeni, že k významnému zlepšení ochrany vod může přispět i projekt kontinuálního monitoringu vod. Pro širokou veřejnost navrhujeme vytvořit IT stránky, jak postupovat při ohlášení podezření na znečištění vodního toku,“ uvedla senátorka.