„Zatímco rozvolnění zřejmě čeká základní školy i ostatní školská zařízení po Velikonocích, vláda stále opomíná zařadit do rozvolňovacího plánu individuální výuku,” komentuje současnou situaci v oblasti vzdělávání dětí první místopředsedkyně KDU-ČSL a předsedkyně lidoveckého senátorského klubu Šárka Jelínková. „Centra poskytující individuální výuku přitom pracují například s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami. Vidím to jako obrovskou chybu, všechny děti mají mít právo účastnit se výuky prezenčně, pokud to aktuální pandemická opatření umožňují,” dodává.
Problémem je podle Šárky Jelínkové formální zařazení těchto individuálních vzdělávacích center. Nejsou totiž registrovanou školou a nevztahují se na ně pravidla rozvolnění platná pro školy a školská zařízení. Služby fungují mimo systém státem registrovaných škol, proto jsou pro ně platné odlišné podmínky - zejména ty pro obchodní společnosti a podnikatelské subjekty. „Jejich činnost se ale svou náplní vymyká. Nejsou ani zařízením, které by poskytovalo činnost doplňkovou k základnímu vzdělávání, děti vzdělávají v rozsahu základního kurikula,” vysvětluje Jelínková.
První místopředsedkyně KDU-ČSL se už na začátku letošního roku obrátila na hlavní hygieničku Jarmilu Rážovou s žádostí o udělení výjimky ze zákazu činnosti pro obdobná zařízení poskytující individuální výuku. Důvody komentuje takto: „V lednu jsme byli svědkem paradoxní situace, kdy žáci prvních a druhých tříd mohli docházet do škol, ale děti s individuální výukou, velice často se speciálními požadavky, musely zůstat doma.”
Odpověď na oficiální žádost o udělení výjimky předsedkyně lidoveckého senátorského klubu dosud neobdržela. Plánuje se však obrátit na novou hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou, případně skrz poslanecké kolegy z KDU-ČSL interpelovat ministra školství. „Situace se nesmí opakovat. Nemám však informaci, že by vláda nebo ministerstvo plánovalo zohlednit situaci individuální výuky v rozvolňovacím plánu,” uzavírá Jelínková.