„Je nezbytně nutné, aby se Ministerstvo školství zaměřilo na problémy financování předškolního vzdělávání, které od loňského března zůstává zcela bez pomoci. Podařilo se mi do Výboru pro vzdělání, vědu, kulturu a lidská práva a petice přizvat Simonu Weidnerovou, autorku výzkumu a předsedkyni ISEA, aby informovala senátory o výsledcích výzkumu – ekonomické a personální řízení mateřských škol v době pandemie,“ sděluje senátorka Vítková.
Výbor pro vzdělávání se v Senátu sešel dne 21. dubna 2021. Autorka výzkumu Simona Weidnerová prezentovala problémy mateřských škol, které shrnula do tří oblastí: hygienicko-epidemiologické podmínky, finanční podmínky, které plynou z vícezdrojového a účelově určeného financování a personální podmínky a financování lidských zdrojů.
„Shodli jsme se na výboru v tom, že situace v době pandemie COVID-19 v mateřských školách má velké dopady na ekonomiku i personální řízení a je třeba podniknout kroky k podpoře mateřských škol. Doporučili jsme ministerstvu konkrétní opatření, která by měla mateřským školám pomoci i s výhledem do budoucna,“ sdělila senátorka Vítková s tím, že konkrétní doporučení zveřejňuje níže:
Výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice doporučuje MŠMT:
- zajistit finanční kompenzaci zvýšených nákladů mateřským školám (případně jejich zřizovatelům) v době pandemie a výpadky v příjmech, které nejsou schopni zajistit zřizovatelé
- udělit větší kompetence ředitelům a ředitelkám mateřských škol tak, aby mohli flexibilně reagovat a řešit aktuální stav v MŠ (např. přesuny mezi ONIV – nemocenské dávky, OON – zástupy za nemocné zaměstnance)
- připravit manuál/dokument pro případné další pandemie a podobné situace v budoucnu tak, aby mateřské školy byly připraveny na nestandardní situace
- zajistit dostatečné technické vybavení pro realizaci povinného předškolního vzdělávání distanční formou