S myšlenkou zdražit jízdné si pražská koalice pohrává už skoro rok, a už rok ji za to také kritizujeme. Zdražování ročního kupónu Lítačky se zatím nekoná, a to je hlavní dobrá zpráva. Od 1. 8. však podražily jednorázové jízdenky (90 min za 40 Kč, 30 min za 30 Kč). Není přitom pravda, že by je využívali jen turisti. Kupování jízdenek je alternativa pro všechny, kdo zůstávají hodně často na home office, přepravují se po městě hlavně na kole nebo jezdí autem, ale ve špičkách volí raději MHD. Jízdenky využívají také ti, kteří na měsíční, nebo dokonce roční kupón prostě nemají.
Je proto dobře, že úprava tarifů počítá i se slevou pro lidi v hmotné nouzi. Zelení v čele s Vítem Masarem o tuto slevu usilovali dlouhodobě. Týká se však velmi úzké skupiny – lidí, kteří si nemohou dovolit jednorázový výdaj na předplatné, je mnohem víc. Proto chceme, aby sleva platila pro každého, kdo pobírá příspěvek na bydlení – jak to na popud Zelených už zavedl Liberec.
Zdražení jízdného je ale v každém případě špatný signál směrem k Pražanům a Pražankám. V kombinaci s návrhem Adama Scheinherra na levnější rezidenční parkování je to jasný vzkaz: kupte si radši auto, budeme vás v tom podporovat. Dopravní politika Prahy tak bohužel stále zcela zaostává za dynamickými změnami ve prospěch ekologické dopravy, které v posledních letech vidíme v západních městech.