Ing. Jaromíra Vítková

  • KDU-ČSL
  • Blansko
  • senátorka
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,34. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

25.10.2021 8:50:00

Nová silnice 43 nebo také 73?

Nová silnice 43 nebo také 73?

Ve středu 20. října se konala již 5. beseda na téma „Aktuální stav přípravy S(D)43 a odstranění závad na I/43“. Besedu uspořádala senátorka Jaromíra Vítková společně s městysem Černá Hora a spolkem Naše voda v Černé Hoře.

Vzhledem k tomu, že stávající silnice I/43 bude zachována, tak se již nyní mluví o nové silnici „43“ s označením 73.

„Tuto besedu pořádám pravidelně a byla v pořadí již pátá. Velmi si cením toho, že přijeli zástupci z Ministerstva dopravy ČR, Ředitelství silnic a dálnic ČR, Státního fondu dopravní infrastruktury, projekční kanceláře PK-Ossendorf s.r.o., Kanceláře architekta města Brna, Policie ČR, Jihomoravského kraje a města Brna. Jsem však trochu zklamaná z toho, že přípravy nepostupují rychleji,“ sdělila senátorka Vítková.

Každý z přítomných vystoupil se svým příspěvkem. Zástupci Ministerstva dopravy obhajovali kategorizaci silnice Svitávka-Staré Město ve variantě vystřídaného 3pruhu (vyjma úseku Borušov-Staré Město). Bylo řečeno, že tato varianta byla vybrána vzhledem k tomu, že vyšla jako nejekonomičtější. Zástupci vysvětlovali, že stejný postup je běžný v Rakousku, Německu, Polsku či Švédsku. Podle zástupců Ministerstva dopravy bude intenzita dopravy v roce 2050 10 040 voz/24h na nové I/73 a 13 170 voz/24h na staré trase I/43 a vybraná kategorie pojme až 25 000 vozidel za 24 hodin.

„Ohledně podpory kategorizace silnice Svitávka-Staré Město ve variantě 4pruhové jsem psala ministrovi dopravy, k výzvě se přidalo celkem 19 podnikatelů, Svazek obcí pro výstavbu rychlostní komunikace R43 a kromě 25 obcí svazku se přidalo dalších 12 obcí. Město Boskovice i hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL) se ke mně přidali a apelovali na ministra dopravy ve smyslu podpory 4pruhu v tomto úseku. Policie ČR se taktéž vyjádřila, že varianta 4pruhová je bezpečnější. Je až nepochopitelné, že Ministerstvo dopravy přes všechny tyto apely stále trvá na variantě vystřídaného 3pruhu. Vyčkám na obsazení postu nového ministra dopravy, jsem připravena s ním ihned jednat a pokusím se získat jeho podporu. Pokud ani to nebude účinné, tak dle informací, které zaznívají, budeme muset k tomu 3pruhu přistoupit,“ uvedla senátorka Vítková.

Ohledně připravenosti jednotlivých úseků informovali zástupci ŘSD ČR.

  • Úsek Troubsko/D1 – Bořitov je ve stupni technicko-ekonomické studie, zatím bez stanoviska EIA. Předpokládají se do konce roku 2022 záměry projektu pro dílčí úseky, na jaře 2025 žádost o územní rozhodnutí a možná realizace v roce 2029-2033.
  • Úsek Bořitov-Svitávka je ve stupni dokončeno zpracování konceptu dokumentace pro vydání územního rozhodnutí (dále DÚR), aktuálně interní připomínky, stanovisko EIA je platné. V listopadu 2021 se předpokládá výběr zpracovatele dokumentace pro stavební povolení, na jaře 2022 žádost o vydání územního rozhodnutí a realizace stavby 2026-2029.
  • Okružní křižovatka Sebranice se předpokládá realizovat 03-08/2023.
  • Úsek Svitávka-Staré Město je ve stupni technicko-ekonomické studie, bez stanoviska EIA. V roce 2022 proběhne předběžný geodetický průzkum a v návaznosti na něj bude zadána dokumentace pro územní rozhodnutí. Realizace se předpokládá 2028-2032.

„Na jednání zazněla spousta dalších dotazů nejen od starostů a zástupců samospráv, ale i od jednotlivých občanů. Jednalo se například o řešení hluku v obcích Lelekovice, Vranov, řešení objízdných tras či nebezpečných úseků, kde je velké riziko nehodovosti. Rizikový je úsek například u Bořitova, kde přecházejí dětí silnice I/43 na autobusovou zastávku. Na jednání zazněla také informace ohledně odstranění bodových závad na silnici I/43 na území Jihomoravského kraje. Účelem je zachování funkční a bezpečné silnice I/43 do doby realizace kapacitní komunikace I/43,“ sdělila senátorka Vítková.

Přehled odstranění bodových závad na silnici I/43:

Podlesí - obchvat
Byla zpracována Technická studie. Záměr projektu schválen CK MD ČR v 12/2019. Pro trojici staveb I/43 Podlesí, obchvat, I/43 MÚK Kuřim-východ a I/43 MÚK Lipůvka byl vydán závěr zjišťovacího řízení v 05/2019 (nebude posuzování podle zákona EIA), spolky podaná odvolání zamítlo MŽP v 12/2019, následnou žalobu zamítl krajský soud v 06/2020, kasační stížnost zamítl NSS v 12/2020. Proveden Podrobný geotechnický průzkum, koncept DUSP byl předložen v 10/2021 k expertnímu posouzení. Podání žádosti o SP očekáváme ve vazbě na MPP v III.Q/2022.

MÚK Kuřim-východ
Byla zpracována Technická studie. Záměr projektu schválen CK MD ČR v 12/2019. Zjišťovací řízení vč. kroků spolků je popsán u stavby Podlesí, obchvat. Proveden Podrobný geotechnický průzkum, koncept DUSP byl předložen v 10/2021 k expertnímu posouzení. Podání žádosti o SP očekáváme ve vazbě na MPP v III.Q/2022.

MÚK Lipůvka
Byla zpracována Technická studie. Záměr projektu schválen CK MD ČR v 08/2019. Zjišťovací řízení vč. kroků spolků je popsán u stavby Podlesí, obchvat. Aktuálně stále ve stavu dokončovacích prací DÚR (technické řešení s OK/ÚP).

Milonice, průtah a Milonice, odbočovací pruh
Byla vydána všechna stavební povolení. Probíhá realizace, dokončení v roce 2021.

Závist, stoupací pruh
Je zpracována DÚR, čekáme na vydání ÚR. Proveden Podrobný geotechnický průzkum. Koncept DSP předložen k expertnímu posouzení v 10/2021, následně výkupy a žádost o SP očekáváme v III.Q/2022.

Lom Černá Hora, přeložka
Je zpracována DÚR, čekáme na vydání ÚR. Proveden Podrobný geotechnický průzkum. Koncept DSP předložen k expertnímu posouzení v 10/2021, následně výkupy a žádost o SP očekáváme v III.Q/2022.

Perná – Krhov
Termínově upozaděná stavba. Záměr projektu schválen CK MD ČR v 07/2018. Byla podána žádost o ÚR. Proveden Podrobný geotechnický průzkum. Aktuálně zahájeny práce na DSP.

Krhov – Voděrady
Termínově upozaděná stavba. Záměr projektu schválen CK MD ČR v 01/2020. Probíhá IČ k DÚR, výběr zpracovatele DSP.

OK Sebranice
10/2021 – čistopis DUSP, 04/2022 – žádost o společné povolení, 11/2021 – 05/2022 – PDPS vč. výběru zpracovatele, 06/2022 – 11/2022 – soutěž na výběr zhotovitele, 03/2023 – 08/2023 realizace (6 měsíců)

Svitávka, odbočovací pruh
Aktuálně zahájeny práce na DSP.

Letovice - Rozhraní
úsek 3 (Skrchov – Stvolová) – podání žádosti o SP v 11/2020 konečná fáze výkupu pozemků,
úsek 1 (Letovice) a 4 (Stvolová) – ve změně ÚR, vydání čistopisu DSP obratem po vydání změny ÚR
úsek 2 (Borová) – příprava stavby pozastavena.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama