Tento zákon je, nebo to, co chceme změnit, tak ten zákon o platech ústavních činitelů vznikl jako kompromis. V roce 2000 byl tento návrh předložen vládou Miloše Zemana, po dlouhých debatách, napříč politickým spektrem, právě proto, co řekla tady paní ministryně, musíme odtamtud vytáhnout ty věci, které mají smysl, aby ústavní činitelé nerozhodovali o svých platech, právě proto, abychom nerozhodovali o svých platech, byl nastaven automat. Tento automat byl trojnásobkem průměrného platu v neziskové sféře, v nepodnikatelské sféře, postupně byl změněn a soudcům zůstal trojnásobek. Takže ta materie dneska je tak, že soudci mají trojnásobek, ústavní činitelů, včetně členů Národní rozpočtové rady, NKÚ, Národní sportovní agentury, to tady paní ministryně taky řekla pravdivě a správně, mají potom 2,5násobek.
V době, kdy tady létaly miliardy z vrtulníku, tato úspora přináší 60 milionů v příštím roce, 118 milionů v dalším roce. To jsou částky, které v rozpočtu v podstatě neexistují. Systémově bychom se dostali do situace, kdy po rozmrazení platů v roce 2026 bychom skutečně se mohli dostat na navýšení platové 30 až 40 procent. Pokud tento zákon zamítneme, tak tento problém smeteme ze stolu jednou provždy, pokud se neobjeví další populista a neotevře toto téma. Skutečně ten původní záměr, ta původní myšlenka, která vedla k tomu nastavení toho automatu, bude konečně naplněna. To znamená, že toto jsou důvody, proč ÚPV rozhodl tak, jak rozhodl, to znamená, že navrhl 7 členy ÚPV ve svém 108. usnesení, které proběhlo na 22. schůzi ÚPV, konané dne 20. října 2021, rozhodl návrh ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou zamítnout. Děkuji vám za pozornost.