O co jde? Když si totiž v obchodě koupíte třeba mobilní telefon jako soukromá osoba, máte k dispozici dvouletou záruční dobu. Pokud jste podnikatel, běží vám pouze roční lhůta.
Chápete? Například malíř, který maká od rána do večera a velmi těžko se uživí, přijde do obchodu a koupí si telefon, který potřebuje ke kontaktu se zákazníkem. Koupí si ho tedy jako podnikatel, aby ho mohl dát do účetnictví. Jaké je však jeho nemilé zjištění, když mu prodejce sdělí, že v tomto případě dostane pouze roční záruku. Je vystaven nebezpečí, že při poruše zařízení po prvním roce provozu, bude nucen pořídit zařízení nové. Stejně jako on, ani já nechápu, proč by měl být takto znevýhodněn. Všichni přece musejí mít stejná práva.
Typický příkladem podobné situace je právě IT zboží. Nakoupíte-li nějaké softwarové řešení (počítačový program) včetně hardwaru (počítače), tak s vysokou pravděpodobností za hardware druhý rok provozu ručí někdo jiný než ten, kdo jej vyrobil. Současná realita je postavená na ochotě firem a podnikatelských subjektů se dohodnout. Množí se ale případy, kdy výrobní firmy jsou stále méně ochotné garantovat podnikateli i ten „druhý“ rok a nechají jej na jeho vlastní náklady ručit koncovému uživateli.
A další problém! Zejména u podnikatelských osob, které mají část své nabídky postavenou na prodeji zboží, například techniky, jde často o existenční věc. Dostanou od dodavatelské firmy roční záruku, běžnému občanovi, který zboží koupí, ale běží klasické dva roky záruky. V tom okamžiku se podnikatel dostává do situace, kdy rok učí za zboží, které nevyrobil.
Uvědomuji si, že současná doba klade na podnikatele a živnostníky obrovské množství povinností vyplývajících z podnikání. Proto je potřeba podnikatelské prostředí co nejvíce narovnat tak, aby normy nekomplikovaly život. Přicházím s návrhem jednoduché novely Občanského zákoníku (zákon č. 89/2012 Sb.). Základním principem navrhované právní úpravy je poskytnout stejnou ochranu práva z vadného plnění podnikatelům uzavírajícím kupní smlouvu s prodávajícím podnikatelem, a to i v takovém případě, jedná-li se o koupi v rámci jeho podnikatelské činnosti.
Jak uvádím v návrhu: „Možnost ujednání, které zkracuje dobu pro uplatnění práv z vadného plnění pod zákonem stanovenou hranici dvaceti čtyř měsíců, má za následek potíže při obraně proti prodávajícímu v případě, že se na předmětu koupi ukáže vada a bezdůvodně znevýhodňuje jednu skupinu zákazníků (zejména drobné OSVČ) oproti jiné (spotřebitelům).“
Jde jednoduše o možná drobnou, ale z dlouhodobého hlediska významnou pomoc menším podnikatelům. Cílem mého působení nejen v Hospodářském výboru, ale v Poslanecké sněmovně celkově, je a bude aktivní vyhledávání bílých míst v zákonech a nařízeních s cílem zajistit rovná práva a pomoci usnadnit podnikání OSVČ v České republice.