Minulý týden bylo zprávou číslo jedna zprovoznění dálničního úseku D35 Opatovice nad Labem – Časy. Nejen jako obyvatel našeho kraje, ale také jako řidič mám z této zprávy upřímnou radost.
Kromě toho jsem rád, že se mi podařilo prosadit změny v zákonech, díky kterým mohou již dnes řidiči tento úsek konečně využívat. V souvislosti s jeho otevřením si však nešlo nevšimnout vystoupení kolegů poslanců z koalice Spolu, kteří z mého pohledu naprosto zbytečně přispěchali s kritikou ve stylu „otevírání dálnice za každou cenu“…
(Ne)otevřeli jsme dálnici na sílu za každou cenu? Kolegové 13. prosince kritizovali, že byly bagry v terénu, komunikace od bahna, svodidla po zemi a podél dálnice chybělo oplocení bránící vniknutí zvěře. Na první dojem vše působí tak, že dálnice nemohla být v den zprovoznění připravena. Je to ale skutečně tak?
Nedalo mi to a zeptal jsem se přímo generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR Radka Mátla, zda jsou tyto výtky skutečně relevantní a zda bychom jim měli věnovat pozornost. Nebudu Vás napínat, senzace se nekoná. Za touto kritikou nelze hledat nic než jenom pouhé PR a snahu se zviditelnit.
Jestli jste v životě něco stavěli, pak víte, že to není nic jednoduchého. A co potom stavba takové dálnice? Asi se všichni shodneme, že je to naprosto něco jiného než třeba stavba rodinného domku.
Postavit dálnici obnáší perfektní přípravu a skvělý harmonogram. Není vůbec ničím neobvyklým, že práce probíhají až do poslední chvíle. Řidiči se přitom nemají čeho bát. Zprovoznění podléhá velmi přísným bezpečnostním normám a pokud by nebyly splněny, dálnice by jednoduše nemohla být zprovozněna.
V den zprovoznění byla všechna svodidla na svých místech, komunikace byla čistá a připravená na první řidiče. A že chybí oplocení proti zvěři a bagry jsou stále v terénu? Není to nic neobvyklého. Dálnice je v klíčových parametrech dokončena a není zde tak žádný důvod, proč by již nemohla sloužit řidičům.
Je však pravdou, že zde stále probíhají tzv. dokončovací práce. Týkají se například terénních úprav, které provádí těžká technika. Je logické, že pokud se zde pohybují bagry mohlo by dojít ke zbytečnému poškození plotu. Z tohoto důvodu ŘSD nový dálniční úsek dočasně zabezpečilo pomocí pachových a světelných ohradníků, které s velmi vysokou účinností odpuzují divokou zvěř.
Jakmile budou veškeré práce hotové, dojde k odstranění ohradníků a k vybudování pevného plotu. Z mého pohledu se tak nejedná o relevantní důvod, kvůli kterému by stavba za téměř 3,4 miliardy korun nemohla již sloužit řidičům.
Zdá se tak, že kritika ze strany kolegů není ničím jiným, než pouhým PR a snahou o zviditelnění. Já osobně jsem rád, že nový dálniční úsek je již zprovozněn a slouží nejen řidičům, ale také obyvatelům našeho kraje. Myslím, že ŘSD si tak zaslouží pochvalu za skvělou práci a já osobně jim za ni děkuji.