03.05.2012 14:05:02
Reforma státní správy, pokolikáté?
Na těchto stránkách píši o reformě byrokrokracie od roku 1997.
Resortismus
Jakékoliv dosavadní pokusy o reformu státní správy vždy ztroskotaly na resortismu jako největším nešvaru současné státní správy. Bez jeho odstranění nemohou dílčí i ucelenější pokusy o reformu splnit očekávání a potenciál reformních opatření. Státní správa tak vedle aktuálně potřebných technických opatření, jako je posílení pravomocí NKÚ, větší transparentnost a zpřísnění režimu veřejných zakázek potřebuje zásadní systémovou změnu přístupu k zaměstnávání úředníků navázanou na restrukturalizaci ústředních orgánů státní správy, která odstraní půdorys resortní správy státu spojenou se změnou filozofie vládnutí a výkonu veřejné moci.
eStat.cz si proto dovoluje představit soubor deseti cílů, které by měly být naplněny plánovanou reformou státní správy:
Cíl 1: Přizpůsobit strukturu ústředních orgánů moderním požadavkům na řízení státu, zvýšení účinnosti řízení – především jejím zjednodušením, zeštíhlením a zpřehledněním, se zdůrazněním náležité koordinace a odstranění vnímání státní správy prostřednictvím odvětvových ministerstev a nahrazení holistickým vnímáním správy státu.
Cíl 2: Odstranit všechny činnosti, které již na úrovni ústředních orgánů státní správy po privatizaci a decentralizaci nejsou zapotřebí.
Cíl 3: Snížit nepřiměřené zásahy ústředních orgánů státní správy do života občanů, podnikatelů i samospráv a zastavit nepřetržitý proud legislativních změn, zkvalitnit tvorbu legislativy a dbát zásad právního státu, zejména pak právní jistoty a předvídatelnosti chování státu při tvorbě nových právních norem.
Cíl 4: Vymezit kompetence ústředních orgánů státní správy ve vztahu k regionům a všude, kde již kompetence na regiony byly převedeny nebo kde se to jeví jako účelné zrušit jejich zrcadlení na úrovni ústředních orgánů státní správy.
Cíl 5: Snížit finanční náročnost na provoz ústředních orgánů státní správy. Snížit počet státních zaměstnanců v důsledku redukce agend a outsourcování služeb.
Cíl 6: Odlehčit vládě jako nejvyššímu orgánu výkonu moci od řešení operativních záležitostí a vytvořit podmínky pro jednání vlády o strategických a koncepčních otázkách.
Cíl 7: Narovnat postavení jednotlivých ústředních orgánů státní správy a zjednodušit jejich manažerské řízení.
Cíl 8: Umožnit řízení tzv. průřezových či neresortních agend.
Cíl 9: Odstranit neefektivní nakládaní jak s movitým tak i nemovitým majetkem státu, včetně efektivního využívání nakupovaných služeb.
Cíl 10: Efektivní práce a péče o lidské zdroje pracující ve státní správě a zamezení paralyzace úřadů v důsledku politických turbulencí.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout