Děkuji vám, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych se vyjádřil k předkládanému návrhu zákona o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem pro období epidemie onemocnění COVID-19 a o změně zákona č. 520/2021 Sb., o dalších úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii COVID-19.
Návrh reaguje na aktuální situaci. V souvislosti se skokovým nárůstem počtu nakažených onemocněním, respektive variantou omikron, situace působí potíže v řadě oblastí a školství bohužel není výjimkou. Jak nepochybně víte, řada škol se potýká mimo jiné i s nedostatečným personálním zajištěním výuky vzhledem k množícím se případům izolace či karantény u pedagogických pracovníků. Nemalé potíže jsou samozřejmě způsobeny rovněž izolací či karanténou u dětí a studentů v rámci jednotlivých pracovních skupin. V této souvislosti považujeme za potřebné umožnit ředitelkám a ředitelům škol tyto obtíže operativně řešit. Jsme přesvědčeni, že právě vedoucí pracovník školy dokáže nejlépe vyhodnotit situaci a zvolit vhodný postup, zároveň je schopen reagovat dostatečně pružně a rychle. Tato důvěra v ředitelky a ředitele ostatně plně souvisí s dlouhodobým postojem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ve smyslu nutnosti posílit roli ředitele jako manažera školy.
Návrh zároveň vychází z přesvědčení o nezbytnosti zachovat přístup ke vzdělávání a zabránit plošnému uzavírání škol. Domnívám se, že právě lokální opatření v gesci ředitelů škol jsou jednou z vhodných cest, jak tohoto cíle dosahovat. Předkládaným návrhem má tedy ředitelka či ředitel školy získat pravomoc, aby vyhlásil mimořádné vzdělávání distančním způsobem, případně i mimořádné ředitelské volno, a to až v celkové délce deset dnů. Ředitel školy po posouzení konkrétní situace vyhodnotí, zda je možné vyhlásit mimořádné vzdělávání distančním způsobem, anebo zda je již nutné využít mimořádné ředitelské volno. Ředitel školy může oba tyto instituty vhodně kombinovat. Současně platí, že nemusí využít všech deset dnů najednou. Vždy by však měl k případnému vyhlášení mimořádného volna nebo mimořádného vzdělávání distančním způsobem přistoupit tak, aby bylo co nejvíce zachováno právo dětí, žáků a studentů na vzdělávání. Jde přitom o dodatečnou možnost nad rámec distanční výuky upravené školským zákonem v § 184a, respektive nad rámec dosavadních pěti dnů ředitelského volna, které školský zákon zakotvil v § 24 odstavce 2. Navrhovaná nová pravomoc je vázána na dobu trvání stavu pandemické pohotovosti podle zákona č. 94/2021, o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů. S ohledem na naléhavost situace požádalo Ministerstvo školství o projednání tohoto návrhu ve zkráceném jednání ve stavu legislativní nouze.
Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, jsem přesvědčen, že si stejně jako já uvědomujete velmi naléhavou potřebu řešit tíživou situaci našich škol a perspektivy zachování vzdělávacího procesu jako celku. Věřím proto ve vaši podporu předloženému návrhu. Děkuji za pozornost.