Jde o nařízení, tedy právní akt s obecnou působností, závazný v celém rozsahu a přímo použitelný ve všech členských státech. Komise se tímto návrhem snaží omezit příspěvek EU k celosvětovému odlesňování lesů. Návrh se stanovuje pro konkrétní komodity. Jak už tady bylo řečeno, jde o skot, kakao, kávu, palmový olej, palmu olejnou, sóju a dřevo. Samozřejmě jde také o produkty s nimi spojené, s pravidly jejich dovozu, vývozu, uvádění na trh v EU.
Ten dokument je velice obsáhlý, má přes 80 stran, není jednoduché se v něm z hlediska technického, logistického řešení nařízení zorientovat. Já jsem se při jeho studování hodně orientoval od pozice vlády, ale také z našeho evropského oddělení.
Vlastně je to první historický návrh legislativní, jehož cílem je omezit podíl EU na odlesňování a znehodnocování lesů. Především zdůrazňuji, že jde o tropické pásmo. Je samozřejmě otázkou, jaký to bude mít efekt. V každém případě jsem toho soudu, že do nařízení, které je nutné podpořit, v různých zemích a iniciativách zněly návrhy na rozšíření komodit, mimo těch šesti, o kterých jsem hovořil, které jsem zmínil, se ještě hovořilo také o kukuřici a o pryži.
To odlesňování a špatné hospodaření lesy je často ovlivněno nedostatečnými environmentálními zákony v těch zemích. Jak už jsem řekl, je to problém v těch především tropických pásmech, tzv. deštné pralesy. Samozřejmě může tam být nějaký přírodní vliv, ale ten vliv člověka na odlesňování je obrovský.
Mezi lety 2000 a 2012 bylo celosvětově odlesněno 2,3 milionu kilometrů čtverečních lesa, z původních 16 milionů kilometrů čtverečních zbývá pouze 6,2 kilometrů čtverečních tropického deštného pralesa. Každou minutu mizí ze zemského povrchu zhruba 20 hektarů deštného pralesa, což jsou samozřejmě velmi alarmující údaje. Myslím si, že ten přístup Evropy nebo Evropské komise, evropských orgánů je správný.
O stanovisko byl požádán i VUZP. Já jsem se ve svém doporučení od toho stanoviska odrazil. Jsou tam některé stylistické změny a úpravy. Nezabudoval jsem tam do toho doporučení to, že by měl ten systém kontroly být uvázán na celní orgány. Podle mých informací a podle informace od gestora to není technicky ani prostě odborně možné.
Z hlediska dopadu na českou legislativu bude potřeba novelizovat zákon č. 226 o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh. Co se týká dopadu na rozpočet ČR, ten nelze v současné době vyčíslit.
Návrh usnesení, návrh doporučení máte na svých stolech, já ho nebudu číst. Kdyby byla nějaká nejasnost, tak to vysvětlím. Děkuji.