PhDr. Ing. Mgr. Jan Hrnčíř, MBA, LL.M.

předseda SPD JmK
  • SPD
  • Jihomoravský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,61. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

22.03.2022 19:30:00

Důležitou funkcí spotřebních daní je funkce fiskální

Důležitou funkcí spotřebních daní je funkce fiskální

Projev na 16. schůzi Poslanecké sněmovny 22. března 2022 k návrhu změny zákona o spotřebních daních.

Děkuji za slovo, pane předsedající. Já tedy opět v krátkosti shrnu tuto projednávanou novelu. Jak už tady zaznělo, my nepodporujeme ani projednání v § 90, ani zkrácení té lhůty. Návrhem se předkládá novela zákona číslo 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů. Tedy zákon o spotřebních daních. Hlavním důvodem jeho předložení je povinnost České republiky provést implementaci směrnice Rady 262 z roku 2020, kterou se stanoví obecná úprava spotřebních daní, dále jen směrnice o obecné úpravě spotřebních daní, která stanoví společná pravidla pro uplatnění spotřební daně v rámci Evropské unie včetně zásad pro pohyb výrobků, které jsou předmětem této daně mezi členskými státy.

V návaznosti na implementaci výše uvedené směrnice o obecné úpravě spotřebních daní byly rovněž provedeny další formulační a technické úpravy tak, aby byla zachována konzistence právní úpravy i v rámci ustanovení, která pokrývají tuto oblast na národní úrovni. Spotřební daně lze charakterizovat jako opakující se nepřímé daně selektivní, tedy zaměřené na určitý okruh subjektů nakládajících se specifickými výrobky. Důležitou funkcí spotřebních daní je funkce fiskální, jejíž význam spočívá v zajištění přílivu finančních prostředků do veřejných rozpočtů při relativně nízkých administrativních nákladech. Další neméně významnou funkcí těchto daní je snaha ovlivnit spotřebu rizikových výrobků s negativním dopadem na zdraví obyvatel, popřípadě na životní prostředí.

Oblast spotřebních daní je od 1. ledna 2004 upravena zákonem o spotřebních daních a je vysoce harmonizována v rámci Evropské unie. Mezi harmonizované spotřební daně se řadí daň z minerálních olejů, daň z lihu, daň z piva, daň z vína a meziproduktů a daň z tabákových výrobků. Právní předpisy Evropské unie zakotvují obecné podmínky pro uplatnění spotřební daně v členských státech v rámci směrnice o obecné úpravě spotřebních daní a v rámci zvláštních směrnic specifikují pravidla pro způsob a míru zdanění jednotlivých skupin výrobků, které jsou předmětem spotřební daně. Směrnice o obecné úpravě spotřebních daní je základní směrnicí harmonizující oblast spotřebních daní. Je primárně zaměřena na řádné fungování vnitřního trhu. Z tohoto důvodu stanovuje pravidla tak, aby při pohybu vybraných výrobků mezi členskými státy nedocházelo k nadbytečným formalitám při přechodu hranic.

Směrnice proto upravuje pouze nezbytné formality a postupy dotčených subjektů včetně správců daně při dopravách vybraných výrobků mezi členskými státy, přičemž rozlišuje dva základní typy doprav mezi podnikatelskými subjekty, a to dopravu vybraných výrobků v režimu s podmíněným osvobozením od daně, a dopravu vybraných výrobků již propuštěných ke spotřebě. Vedle těchto dvou základních typů doprav jsou ve směrnici o obecné úpravě spotřebních daní upraveny i podmínky pro tak zvaný prodej na dálku, zasílání vybraných výrobků podnikatelským subjektem fyzické osobě nepodnikatelům a dopravu zboží propouštěného ke spotřebě pro osobní spotřebu.

Zároveň je nutné, aby bylo zamezeno dvojímu zdanění vybraných výrobků, a proto směrnice o obecné úpravě spotřebních daní stanovuje podmínky vzniku daňové povinnosti a povinnosti přiznat a zaplatit daň tak, aby byly ve všech členských státech stejné. Tato směrnice rovněž v jednotlivých situacích identifikuje osoby, které jsou povinné ke spotřební dani. V rámci dalších harmonizovaných opatření upravených směrnicí o obecné úpravě spotřebních daní se jedná například o úpravy formalit vztahujících se k propojení celních a daňových režimů, územních působností správců daně, základních osvobození od daně, základních podmínek povolení k provozování daňových skladů a oprávněných příjemců nebo podmínek zajištění daně. Mezi hlavní body předmětného hodnocení směrnice patří následující oblasti: zlepšení souladu postupu v oblasti spotřebních daní a celních postupů a částečná nebo úplná automatizace přepravy vybraných výrobků uvedených do volného daňového oběhu v EU.

Hodnocení dopadu se dále zaměřuje na následující oblasti: zavedení možnosti, aby odesílatel v rámci dálkového prodeje využil daňového zástupce, a zrušení možnosti, aby příslušný orgán členského státu určení daňového zástupce vyžadoval, společné řešení, pokud jde o přirozené částečné ztráty během přepravy, automatizace vydávání osvědčení o osvobození od daně a nakládání s ním v případě přepravy vybraných výrobků příjemcům, kteří jsou od spotřební daně osvobozeni, zproštění povinnosti poskytnout zajištění pro energetické produkty přepravované potrubím. Na těchto hlavních bodech se zakládá směrnice o obecné úpravě spotřebních daní, která je přepracovaným zněním směrnice z roku 2008 pod číslem 118.

V návaznosti na přijetí směrnice o obecné úpravě spotřebních daní a závazky vyplývajícími z členství České republiky v Evropské unii je nutné provést transpozici této směrnice tedy do konce roku 2021, ale to už se v tuto chvíli nestihne, stejně tak jako účinnost transpozičních ustanovení stavená na 13. února 2023, kdy dojde k celoevropskému spuštění elektronického systému pro sledování vybraných výrobků ve volném daňovém oběhu mezi členskými státy. V mezidobí Evropská komise ve spolupráci s členskými státy vypracuje technické a funkční specifikace pro rozšíření stávajícího elektronického systému EMCS pro sledování pohybu vybraných výrobků v režimu podmíněného osvobození od daně o volný daňový oběh. Dále pak přijme nové prováděcí předpisy ke směrnici o obecné úpravě spotřebních daní.

Jednotlivé okruhy změn ve směrnici o obecné úpravě spotřebních daní a podrobnější popis jejich dopadu jsou dále vysvětleny i v důvodové zprávě v kapitole dvě. Takže tolik z mé strany ke shrnutí tohoto projednávaného tisku. Jak jsem říkal, nepodpoříme zkrácení, podpoříme řádné projednání. Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama