já bych se chtěl vyjádřit k prodloužení nouzového stavu a nejprve bych chtěl zopakovat, co vlastně nouzový stav je, abychom si to všichni dobře uvědomili. Je to krizový stav, který se vyhlašuje při živelných pohromách, ekologických a průmyslových haváriích nebo jiných nehodách a stavech, kdy jsou ve značném rozsahu ohroženy lidské životy, zdraví, majetkové hodnoty, případně vnitřní pořádek a bezpečnost.
Ten dotaz by zněl následovně, samozřejmě na pana ministra vnitra - co je z toho nyní ohroženo? Je pravda, že tvůrci této legislativy, která spadá do let 1998, respektive 2000, s tímhle nemohli počítat, s tou migrační vlnou, a proto já ani tu odpověď, jestli jsou ohroženy životy - asi by se řeklo, že ne - jestli je ohroženo zdraví - také úplně ne, i když o oblasti zdravotnictví tam mluvit budu - jestli jsou ohroženy majetkové hodnoty - bezprostředně ne - a vnitřní pořádek a bezpečnost - také ne. Přesto ta migrační vlna je takový fenomén, že chápu, že vláda o ten nouzový stav žádá.
Nouzový stav jinak vyhlašuje vláda podle zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, a může omezit práva osob podle vymezení v § 5 zákona č. 242/2000 Sb., o krizovém řízení. A nejsou to omezení malá. Lze omezit právo na nedotknutelnost osoby či obydlí, vlastnické a užívací právo k majetku, svobodu pohybu, svobodu pobytu, právo provozovat podnikatelskou činnost nebo i právo na stávku. Je to tedy velice silný nástroj a je pochopitelné, že by měl být pod kontrolou parlamentní.
Mimochodem, podle § 10 zákona č. 240 o krizovém řízení stanovuje dvěma ministerstvům přímo úkoly, co mají v tomto stavu dělat. A ono se to s dnešní dobou docela potkává. Je to jednak pro Ministerstvo vnitra to, že ministerstvo vede ústřední evidenci o pobytu osob, obyvatel a o přechodných změnách v evidenci osob, což je dneska velice důležité například ve vztahu k těm registračním centrům a tam se ještě dostanu k tomu, s jakou kvalitou se ta práce tam vykonává a jestli ta evidence by neměla být trochu dokonalejší.
Dále Ministerstvo vnitra podle tohoto paragrafu provádí kontrolu připravenosti ostatních ministerstev k řešení toho krizového stavu nebo té krizové situace. A tady chci velmi věřit, že to Ministerstvo vnitra dělá a že tam je meziresortní spolupráce a že ta příprava migračního plánu, o kterém jsme tady opakovaně mluvili, je právě Ministerstvem vnitra dobře koordinovaná, a že to, co nám vláda, jak pevně věřím, předloží v několika dnech, že bude skutečně ne soubor slohových prací za jednotlivá ministerstva, ale naprosto koncepční materiál, který bude mít stejnou strukturu na všech ministerstvech. A dále Ministerstvo vnitra sjednocuje postupy v krizovém řízení.
Potom je tam také úkolováno v nouzovém stavu Ministerstvo zdravotnictví, které by mělo zajišťovat nákup a distribuci léčivých přípravků podle zvláštních předpisů, dále by mělo koordinovat - tam je to myšleno na ty akutní stavy - činnost záchranných služeb, akutních lůžkových řízení, urgentních příjmů a specializovaných center, a zároveň by to ministerstvo mělo rozhodovat o rozsahu poskytované péče. Jenom připomínám, že v současnosti ministerstvo nerozhodlo o žádném omezení a jak pro naše občany, tak samozřejmě i pro běžence, které jsme registrovali v České republice, platí zcela nezkrácený nebo plný rozsah poskytovaných zdravotnických služeb a je to dobře.
Když jsem řekl, že budu mluvit o zdravotnictví, tak si tady neodpustím zhodnocení, v jakém stavu jsme resort zdravotnictví předávali. A podotknu, že naši činnost nebo činnost naší menšinové vlády byla ovlivněna 2 lety covidu, takže to, co jsme měli připravené v resortu zdravotnictví, bylo velmi ovlivněno covidovou krizí, ale přesto si vás dovolím zdržet tím, že vám tady řeknu výčet, co se podařilo.
My jsme v další omikronové vlně předávali během řešení covidu zdravotnictví stabilní finančně a po dlouhé době i personálně. Jenom připomenu, že v letech 2017 - 2021 se zvýšil přísun financí do zdravotnictví celkově z 322 miliard až na 550 miliard, což bylo v průměru o 46 miliard za každý rok Babišovy vlády. Jenom podotknu, že v letech 2010 až 2016 byl tento přírůstek financí do zdravotnictví 2,5 miliardy. Často je nám předhazováno, kam Babišova vláda posílala peníze. Takže, přátelé, tady máte odpověď. Z velké části do zdravotnictví.
Také se stalo to, že příjmy zdravotních pojišťoven mezi lety 2018 až 2021 se zdvojnásobily z 200 miliard na 400 miliard a zůstaly tam peníze právě i v rezervních fondech. A vaše současná vláda na to spoléhá a v současnosti, i když podřízla resort zdravotnictví rozpočtově, tak spoléhá právě na ty rezervy zdravotních pojišťoven, že se to nějakým způsobem překlene. Takže to není jenom to, že v rozpočtu o 20 miliard méně pro zdravotnictví, ale zároveň dostat pojišťovny na dno, co se týká rezerv. A je otázka, jestli za tím není ještě další cíl, protože VZP to přežije, ale jsou tady pojišťovny, které na tom nejsou tak úplně dobře a mohly by také zaniknout. A kdyby zanikaly nekoordinovaně, tak by to tuhletu společnost stálo poměrně veliké peníze.
Z dalších věcí, které se podařily, je, že se zdravotnictví stalo po dlouhé době transparentním i z hlediska nákupů a hospodaření. Dále se podařilo opakovaně úspěšné dohodovací řízení, což je dohoda mezi poskytovateli a plátci, a to celkem čtyřikrát za sebou. To nemá obdoby. Dohodovací řízení se vždycky vlekla a byly tam často nezdary za minulých vlád. Jak už jsem řekl, zůstaly rezervy na účtech zdravotních pojišťoven. Platy zdravotníků byly navýšeny o 6 %, a to na míru, že lékař v roce 2021 měl 2,7násobek průměrného platu v republice a činilo to zhruba 100 000 měsíčně, samozřejmě se službami, to nepopírám. A střední zdravotnický personál měl 1,6násobek průměrného platu a i se službami to bylo 58 000 korun. Podařilo se stabilizovat i personál. Sestry se začaly vracet. Zvýšil se počet studentů na lékařských fakultách o 15 %. Rozběhl se program Studuj zdrávku. Zájem o zdravotnictví se výrazně zvýšil.
Podařilo se přijmout zákon o elektronické komunikaci ve zdravotnictví. Zmíním eRecept, Chytrou karanténu, eRoušku, eTečku, eOčkování, prostě elektronizace zdravotnictví, digitalizace zdravotnictví se výrazně za naší vlády posunula. Výrazně se zvýšila dostupnost inovativních léků včetně mimochodem hrazení léčebného konopí, které je teď hrazeno z 90 %. Hradí se velmi kvalitní zdravotnické pomůcky. To se také prosadilo. A prosadili jsme to koalice s opozicí. Jednali jsme o tom na výborech pro zdravotnictví. A já jsem vnímal spolupráci v minulém volebním období velice dobře. Podařilo se zapojit pacienty do rozhodovacích procesů řízení zdravotnictví. Kvalita, efektivita, prevence, ordinační doba, nové výkony, podpora regionální dostupnosti praktických lékařů, stomatologů, lékáren - to nejsou fráze, to jsou skutečnosti, které se udály, a situace se v tom výrazně zlepšila. Nasadili jsme také program boje proti rakovině. Mimochodem od 1. ledna 2022 se zahájil plošný screening na karcinom plic.
Reforma primární péče se zdá být frází, ale to, co se podařilo, a to bylo přenést větší tíhu a větší objem práce na praktiky, ale také větší objem v rozhodování, možnosti preskripce a podobně, je také správná cesta. Podařilo se přijmout koncept urgentní péče a zahájit vybudování 80 urgentních příjmů v bývalých okresních nemocnicích, včetně pohotovostí tam umístěných. Podařilo se na to získat evropské prostředky, kofinancování. Takže to jsou věci, které jsou úžasné. V domácí péči se podařilo zvýšit platby z 2 miliard na 4 miliardy, čili domácí péče se výrazně posunula. Zase teď s tím malinko zamávaly ceny benzínu a nafty a už se mi ozývají poskytovatelé zdravotní péče, že asi budou muset z těchto důvodů tu péči regulovat nějakým způsobem. Čili to je zase ten oslí můstek k tomu, že bychom měli s tímto zdražováním opravdu něco dělat. Posunula se paliativní péče. Podařilo se uskutečnit kontrakt na Leteckou záchrannou službu na dalších osm let, na kterém se ušetřila jedna miliarda a přitom se podařilo vyzískat služby většího rozsahu a lepší pokrytí České republiky s 24hodinovými stanovišti, čili vrtulníky, které mohou létat i v noci. Prosadilo se odškodnění za újmy z očkování.
Když to shrnu, tak jsme předávali zdravotnictví v prosinci minulého roku opravdu konsolidované. Populace 18+ byla ze 75 % proočkovaná, celkové proočkování populace ze 63 % a u lidí nad 80 let to bylo více než 90 %. Protože jsme si byli vědomi toho... (Reakce v sále.) Děkuji za gestikulaci, ale já se dostávám k meritu věci. Protože jsme byli svědky toho, že největší problém, a tady se dostaneme možná k využití nouzového stavu, pane kolego, k nouzovému stavu i ve zdravotnictví a třeba možná už na podzim tohohle roku, a protože jsme byli svědky toho, že největší problém je u populace právě seniorů a ohrožených pacientů, tak jsme přijali vyhlášku o povinném očkování seniorů a vybraných skupin obyvatelstva. A domnívali jsme se, že vaše vláda na to zareaguje a že bude v očkování seniorů pokračovat. To se bohužel nestalo. A vaše vláda za prvé odmítla využít nouzový stav pro řešení covidové krize. Jednoznačně. Chtěli jste ho nahradit pandemickým zákonem, který v podstatě v den, kdy tady byl schválen, tak vláda na to zareagovala tak, že většinu opatření v týž den začala rušit s tím, že po tom zbytečném martýriu, které jsme tady absolvovali, jsme přijali pandemický zákon, který je omezen listopadem tohoto roku. Tam jeho platnost končí. A pokud - a teď se to ukazuje - bychom chtěli něco využít, tak se ukazuje, že by to měl zase ten nouzový stav, ten zatracený nouzový stav, který vy jste ve vztahu k pandemii nechtěli. Nechtěli jste ho v době, kdy nám umíraly stovky lidí denně, tak jsme tady posunovali po týdnech ten nouzový stav. Pak jste nám ho nedokázali potvrdit vůbec. Až díky i vašim hejtmanům se to potom následně podařilo. Takže to jsou prostě věci, které je potřeba připomenout. A je potřeba říct, že ti samí lidé, nebo většina vás, kteří tady seděli, se chovali a vyjadřovali k nouzovému stavu, jak tady předřečník kolega Ryba, prostřednictvím paní předsedající, zmínil, i vás tady citoval, tak se nyní začínáte chovat úplně jinak a nouzový stav chcete. A chcete ho za podmínek, které zdaleka - zdaleka - neohrožují občany České republiky jako je ohrožovala pandemie.
Vy jste v podstatě odmítli využít nouzového stavu, a já vám to připomenu, například při zavedení plošného testování. Tam by se to bývalo strašně hodilo. Vy jste potřebovali, nebo my jsme potřebovali, protože jsme to potřebovali všichni, 11 milionů antigenních testů na týden zhruba. Kdybyste akceptovali nouzový stav a mohli jste postupovat bez výběrového řízení, ale přitom koupit to, co jste před volbami deklarovali, vy jste chtěli kupovat jenom tu nejlepší kvalitu, ty nejlepší testy, vy jste nám vyčítali, že nemají kvalitu, tak vy jste potom museli nakoupit bez nouzového stavu mizerné testy po čtrnácti korunách plus ještě jste se s tím chlubili, testy, které měly čtyřicetiprocentní falešnou pozitivitu, testy, kvůli kterým lidé chodili zbytečně do karantény, pak se ukazovalo, že to bylo zbytečné, přitom jste nezavedli tehdy kontrolní PCR testy. V podstatě se napáchala kupa škod a nelogičností. Jenom chci říct, že tam by se býval vám nouzový stav velmi hodil, mohli byste bývali udělat to, co jste před volbami slibovali. Ale vy jste to prostě neudělali, protože jste se prostě rozhodli, že slovo "nouzový stav", nebo spojení dvou slov "nouzový stav" prostě vymažete z legislativy. A ono to úplně nejde. A vidí se, že ten nouzový stav je potřeba. Na sílu jste tedy prosadili pandemický zákon, který už teď dál nebudu kritizovat. A myslím si, že občané si na to udělali obrázek a vědí, jaká je jeho potřebnost a využitelnost, která se limitně blíží nule.
Dále jste zastavili prakticky očkování. Zase to může souviset s nouzovým stavem, protože bych byl strašně nerad, abychom ten nouzový stav museli aplikovat právě z důvodu problematiky zdravotnické. Ale ono se to může stát. Protože tím, že vy jste postoupili v očkování za těch sto plus něco dnů o necelá 2 % a vůbec jste nedokázali proočkovat seniory... A já tady připomenu jednu věc. Společně s kolegy, se kterými jsem spolupracoval ve zdravotnickém výboru v minulém období, tak konkrétně z června jsme měli usnesení zdravotnického výboru, kde jsme vyzývali vládu Andreje Babiše, aby zintenzivnila ve spolupráci s hejtmany očkování seniorů. To se stalo, vytvořily se očkovací týmy, výrazně se zvýšilo očkování seniorů a mimochodem to byl i zájem současného ministra Válka. I on prosazoval tu akcentaci očkování seniorů. A nic z toho se nestalo. A my si tady neseme teď docela velký problém, protože stále máme zhruba 300 tisíc neproočkovaných seniorů. A tímto si dovolím vyzvat vládu, aby tomu věnovala pozornost, a ne to jenom deklarovala. Takže tady jsou ty problémy, které se nějakým způsobem nepodařilo řešit.
Co musím ještě připomenout. Tady se všichni dneska tváříme, že covid skončil pro Českou republiku. Připomínám, že neskončil. Naši sousedé, kteří jsou na tom obdobně jako my, mu věnují dále velkou pozornost. A snad jenom jedno číslo. Za dobu vaší vlády zemřelo na covid 4 200 lidí, což je zhruba v průměru 40 lidí denně od té doby, co jste převzali vládu. Je to poměrně hodně, protože když si to přepočítáte dobou vlády Andreje Babiše v covidovém období, tak se dostáváme v tom přepočtu na poměrně podobné číslo. Čili těch úmrtí je mnoho, ta úmrtí jsou zbytečná, protože zasahují do té kategorie seniorů 65+, kteří měli být proočkováni, a nestalo se to. A je to velký problém. A když se na to opravdu podíváte a uvědomili byste si, že my jsme teď v době, kdy jsme už byli očkovaní, řada lidí má už třetí dávku, tak kdybychom byli v té době, kdy nám umíralo nejvíc lidí, v době, kdy jsme nebyli očkovaní, protože to očkování začalo v lednu loňského roku, tak prostě bychom teď byli na neuvěřitelně špatných číslech. A pro mě jako lékaře jsou špatná čísla i těch 30 mrtvých denně, kteří jsou stále mrtví na covid. Takže tady jenom upozorňuju - a zase to s tím nouzovým stavem souvisí - že s tím pandemickým zákonem na podzim zřejmě nevystačíme, že s velkou pravděpodobností přijde další mutace, že vůbec nevnímám, že by ministerstvo v tomto duchu něco dělalo, vyvíjelo nějakou přípravu - nebo možná to dělá, ale vůbec o tom ani odbornou veřejnost ani laickou veřejnost neinformuje.
No a teď abychom se vrátili k těm uprchlíkům, uprchlické krizi. Je potřeba s uvědomit - a to si myslím, že si ministerstvo uvědomuje, ale tvrdí, že to naprosto dobře zvládne - je to ta skutečnost, že proočkovanost Ukrajinců proti covidu je zhruba 34 %, je tam patnáctkrát vyšší výskyt tuberkulózy, je tam mnohonásobně vyšší výskyt HIV, je tam nižší proočkovanost dětí. A teď se dostávám do problematiky nástupu těch dětí do školek, škol a této problematiky. Protože to proočkování - a to bude velký úkol pro tuhle vládu - asi formou v rámci toho nouzového stavu, tady bych to viděl jako smysluplné pro resort zdravotnictví, nakoupit vakcíny případně potřebné léky, bude to asi potřeba.
A nepopiratelně tady hrozí jedna věc a to je přetížení některých odborností - a vidíme to zejména u pediatrů, kde v průměru na jednoho pediatra je to přírůstek asi 75 dětí na jednu ambulanci a oni už jsou dneska na hraně, a samozřejmě to není jenom otázka toho plošného propočtu, protože průměr 75 se nemusí zdát strašný, ale on může být hrozivý třeba ve Středočeském kraji nebo hlavním městě Praze apod., tam, kde koncentrace migrantů je vysoká. Takže těch problémů, které tady jsou, je celá řada. A tohle všechno za současné situace, kdy rozpočet zdravotnictví přišel o 20 miliard, kdy přišlo - zatím - 300 tisíc státních pojištěnců, na které chcete od července dávat o několik set korun méně, než se dává doteď. A přitom se všichni usmíváte, zejména pak pan profesor Válek a tvrdí, že to všechno zvládneme, že všichni dostanou péči v úplně stejném rozsahu, že se neprodlouží čekací doby. A je to otázka dostupnosti inovativních léků, těch dražších pomůcek apod., co jsem tady předtím deklaroval za naše úspěchy. Takže ono se to prostě logicky moc nepotkává. A já bych si strašně přál, aby to ministerstvo zvládlo, ale to bude muset pustit pan Stanjura chlup. Bude muset dojít k rozpočtové změně a do zdravotnictví se budou muset ty peníze vrátit.
A teď abych to už mnoho nenatahoval, půjdu ještě k jedné věci a to je k té bezpečnosti. Bylo tady poměrně hodně řečeno, nicméně bych chtěl připomenout, že na jednání výboru pro bezpečnost 10. 3., což není tak dlouho, ale zase to není dva dny zpátky, jsou to už téměř tři týdny, jsme usnesením vyzvali vládu, aby předložila do 31. 3. ucelený migrační plán rozpracovaný na jednotlivé resorty. Na výboru byl přítomen pan ministr vnitra Rakušan a sám si o ten termín řekl. On si doslova řekl, že to stihne do 31. března, že to není schopen stihnout dříve, že dříve by dokázal předložit plán Ministerstva vnitra, ale jestliže chceme ucelený komplexní plán v nějakých etapách, s nějakou strukturou a od všech resortů, tak že by to mělo být do 31. 3., což je tento týden ve čtvrtek. A předpokládám, že pan místopředseda vlády nám tento ucelený plán představí, a rád věřím tomu, že když je tady tak málo ministrů, tak zřejmě už ten plán nějakým způsobem finalizují. Takže o tohle bych chtěl poprosit.
Zároveň se připojuji k tomu, co říkali moji kolegové, je to i můj názor, že tady já budu hlasovat maximálně pro třicet dnů. Nechci tady opakovat, jak jste nás v minulosti školili, jak jste nám to natahovali po týdnech nebo vůbec ne, ale těch třicet dnů mi přijde přiměřených. Byla tady citována třeba paní Adamová Pekarová s tím, že není problém se sejít. My se taky rádi sejdeme, za těch třicet dnů přijdeme. Ale ten nouzový stav je natolik silný prostředek, že je třeba ho mít nějakým způsobem pod kontrolou.
A když jsem se díval do těch důvodů, které jste uvedli jako vláda pro aplikaci toho nouzového stavu na tu migrační krizi, tak já z toho vytáhnu dva důvody, ostatní tady byly řečeny, aby fungovaly KACPU, aby věci mohla vyřizovat Policie České republiky, aby bylo možné redistribuovat uprchlíky mezi jednotlivými kraji. Tam bych možná i polemizoval, na to by nouzový stav ani nemusel být. Ale jsou tam některé poznámky, které jsou důležité, a je to jedna výjimka ze zadávání veřejných zakázek, je to otázka právě těch nákupů ve zdravotnictví, ale může to být také otázka nákupů třeba i zbraní nebo potřeb pro Armádu České republiky. Tady bych citoval paní Černochovou z tisku: "Za Českou republiku platí, že pokud na trhu nalezneme rychle dostupnou techniku, která bude odpovídat našim strategickým dokumentům, nebudeme váhat a navrhneme vládě předložit změnu rozpočtu." Takže to je další věc, kde je možné zřejmě uplatnit nouzový stav. Tady bych jenom byl velmi rád, aby pokud budeme vojenský materiál nebo vojenskou techniku teď nakupovat, tak aby to bylo opravdu s naší strategií rozvoje armády a abychom nakupovali materiál, kterým chceme posílit naši armádu a zlepšit její bojeschopnost a připravenost se eventuálně bránit napadení třeba nějakým agresorem.
Takže to je další věc. Čili chápu, že ta výjimka ze zadávání veřejných zakázek je namístě. Potom je to také asi nutnost opatření a kompenzací z rezervy pro řešení krizových situací, aby bylo možno pomáhat obcím a krajům. Tady bych byl za to velice rád, protože ty kraje to mají na svých bedrech a ty obce, řeší to, řeší to velmi dobře a je nutno jim za to poděkovat, ale také jim bude asi nutné poslat nějaké peníze. A je třeba ty zdroje nějakým způsobem otevřít. Takže to je za mě a ještě jednou tedy na závěr: Podpora prodloužení nouzového stavu ano, ale maximálně o 30 dnů. A na závěr bych vám chtěl ještě sdělit, že mám připraveno tříbodové doprovodné usnesení, ke kterému bych se ještě dodatečně přihlásil.
Děkuji vám za pozornost.