Ing. Martin Kolovratník

  • ANO 2011
  • Pardubický kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,92. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

26.04.2022 22:39:00

Doufejme, že slib pana ministra Stanjury bude dodržen

Doufejme, že slib pana ministra Stanjury bude dodržen

Projev na 19. schůzi Poslanecké sněmovny 26. dubna 2022 k návrhu zákona o spotřebních daních

 Budu mluvit k věci, slibuji, pane kolego, předsedo hospodářského výboru Adamče. Tak si říkám, když vnímám tu předchozí debatu, že dramaturgyně Nováková z pořadu 168 hodin bude mít žně, kdo tady koho má rád a nemá. Já nebudu k tomu už přidávat další potravu k tomuto tématu, ale budu nejdříve krátce reagovat na tu předchozí debatu. Souhlasím s tím, že prezentovat tady své volební programy a přetahovat se v nějakých idejích sem na jednu stranu patří. Na druhou stranu bychom měli být trochu více věcní.

Víte, já na začátku, když jsem poslouchal pana ministra Stanjuru, tak jsem nostalgicky zavzpomínal - možná to i odlehčím - když si vzpomenu na loňský rok, kdy jsme tady ODS a ANO společně zrušili tu superhrubou mzdu a ulevili jsme plošně všem. Měli jsme na tom shodu a říkali jsme, necháme lidem víc v peněženkách. A vidíte, rok utekl. Já jsem za to naše společné rozhodnutí do dneška rád a myslím si, že bylo správné. Myslím si, že neroztáčelo inflaci. Teď mě mrzí, že často naše tábory už na tu věc nehledíme tak jednotně a nevzpomínáme na ni tak jednotně, jací jsme byli před rokem a to jsme tady byli vlastně také ve dvou táborech, byť řekněme inverzně.

Tak vidíte, že superhrubá mzda nám šla. Jsem optimista a věřím, že třeba jednou podobnou shodu hnutí ANO a ODS tady zase najdeme. To je reakce na tu předchozí debatu. Ale v druhém bodu bude ještě také reagovat, mám celkem tři připravené. To je to Německo, zmínka toho Německa -

Děkuji za to moc. Myslím, že zaznělo z úst pana ministr Stanjury, že v Německu to snížení té daně na pohonné hmoty není tak vysoké a velké. A vidíte, to už není ta informace úplná. Co se stalo v Německu? Německá vláda už někdy v zimě přijala první balíček těch plošných opatření pro ty sociálně slabé. Teď má připravený další krok. Pokud vím, nemám ty zprávy nejčerstvější, abych byl korektní, ale má připravenou další paušální pomoc ve výši nějakých 300 euro na každého pracujícího - abych byl u té dopravy a u vazby na spotřební daně z pohonných hmot - tak chystá veřejnou jízdenku, levnou veřejnou jízdenku za nějakých 9 euro na všechny druhy dopravy.

To prosím, kolegové, sledujte, tímhle se zkuste inspirovat. Pomůžete pozitivně lidem, umožníte jim využít jiné druhy dopravy, o kterých víme, že jsou ekologické, efektivní, jsou veřejné. Vláda dostane víc lidí do veřejné dopravy, tudíž i dopravci - nejen tedy ti nákladní v tomto případě, ale i ti osobní - budou mít lepší ekonomické výsledky, budou lépe fungovat. Mělo by to být v Německu, ještě to není schválené, je to podrobeno řadě debat. To je potřeba korektně říct. Ty spolkové státy z toho nejsou úplně nadšeni. Takže uvidíme, jak to dopadne.

Ale abych to zkrátil, ta představa Němců je někde od června do srpna touto formou by měla podpořit jak tedy dopravce, o kterých je tady dneska často řeč, tak právě občany ty, kteří dopravu využívají, nebo potřebují využívat i k cestě do práce. Levná veřejná jízdenka na všechny druhý dopravy. Prosím berte to jako inspiraci. Nechci tady být kritický, chci vám to přinést jako návrh nebo nápad.

Ještě jednu myšlenku tady chci povědět a chci, aby zazněla a byla slyšet. My, když jsme to dneska dopoledne diskutovali na klubu, tak já jsem se zkoušel přimluvit za to, abychom nesouhlasili s tím zrychleným projednáním v té devadesátce, abychom se dohodli na normálním standardním projednání, ale za podpory maximálního zkrácení lhůt. Nakonec jsme nebyl vyslyšen. Respektuji to a chápu. Nechci, aby ze strany vás, koalice, jsme byli kritizováni, že jsme schválně obstruovali, prodlužovali, to přijetí zákona dnes. Souhlasím s tím, chápu, že ta rychlost je teď převažující. Že je to alespoň něco, byť, jak od nás všech slyšíte a uslyšíte, je to málo. Myslíme si, že je to málo.

Ale vysvětlím, proč jsem to navrhoval. Protože, když se, přátelé, podíváte do těch čísel - já to hodně zkrátím a hodně jednoduše vysvětlím - tak ta spotřební daň, která se používá právě na naftu a na benzín, tak ona má ten spodní limit, tu nejnižší částku, jaká může být u nafty. Je to 330 eur na tisíc litrů nafty, u benzinu 359 eur na tisíc litrů nafty. Pokud to přepočteme tedy, ať se nám to počítá jednoduše na koruny versus litr, tak u benzínu ta spotřebka je 12,84 korun. Pokud odečteme tu navrhovanou 1,50 koruny, tak to bude 11,34 korun.

To je to, co chce říct, co je pointa mého vystoupení. To evropské minimum, jaká by mohla být nejnižší spotřební daň na benzín, je něco málo přes devět korun.

Takže my jsme, nebo vy jste, na rozdíl od nafty, kde opravdu 1,50 Kč je to nejnižší možné snížení, u benzinu prosím bylo možné tu spotřební daň, konečnou cenu benzinu snížit až o 3,70 Kč. Mohli jste to zaokrouhlit o 3,50 Kč. A pokud bychom použili, řada věcí je o symbolech, o psychologii, o symbolice toho, co vidíme dnes a denně v běžném životě, tak asi zkuste představit naše české řidiče, ať už podnikající nebo soukromé, kteří dnes a denně jezdí po silnicích, dívají se na ty totemy, tak pokud se dneska ty ceny benzinu pohybují někde nad hranici 40 Kč, v průměru 41, 42, pokud by vládní koalice v tom svém návrhu snížila spotřební daň na benzin o 3,50 Kč, mohli jste prolomit tu magickou hranici 40 Kč na benzin a vrátit se zpátky. Samozřejmě třeba tenhle návrh by u nás, u opozice našel podporu.

Vy jste se pro to nerozhodli, takže konstatuji, takto budeme komunikovat, benzin mohl být levnější o 3,50 Kč, bude levnější pouze o 1,5 Kč. A to je nějaký vzkaz voličům s občanům České republiky.

Závěrem, abych jenom nekritizoval, abych byl korektní, to, co jsem velmi napjatě poslouchal někdy před hodinou nebo dvěma hodinami na úvod této debaty, velmi pečlivě a citlivě sleduji to, jak se vyvíjí a vypadá rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, k jehož tíži by tady to snížení šlo, a korektně tady chci ocenit, že ministr Stanjura slíbil, potvrdil to, že výpadek příjmů bude z nějakých jiných zdrojů státnímu fondu doplněn. Tady připomínám jenom to, že původní návrh ještě z pera hnutí ANO a ministra Karla Havlíčka na letošní rok byl skoro 130 a půl miliardy, teď je o 3 miliardy nižší, jako 127 a půl. Navrhoval jsem ve spolupráci s paní předsedkyní Schillerovou, aby se formou pozměňovacího návrhu o ty 3 miliardy navýšilo, abyste dali 130, nedali, jsme zatím na 127, tak doufejme, že klesat to nebude. Doufejme, že slib pana ministra Stanjury bude dodržen, že ty investice, které vás budou stát mnohem a mnohem víc kvůli inflaci, kvůli dění na stavebním trhu - takže nezpomalíte příliš velkým tempem. Že je zpomalíte, to víme, ale doufejme, že to nebude příliš velké zpomalení.

A poslední pointa, benzin mohl být levnější o 3,50 - nebude.

Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama