Po státní maturitě mají být srovnávací zkoušky dalším měřítkem, které poskytne přehled o kvalitě našich škol, v tomto případě těch základních. Doposud pro nás bylo jediným ukazatelem hodnocení OECD, kde v posledních letech zaznamenáváme setrvalý pokles v kvalitě školního vzdělávání. „Výsledky testů mají být i pro žáka srozumitelným vodítkem pro odstraňování znalostních nedostatků slabých míst a pro učitele ukazatelem slabých míst ve výuce,“ uvádí Jana Drastichová.
Právě OECD zavedení srovnávacích zkoušek žáků pátých a devátých tříd České republice doporučila jako celoplošný monitoring vzdělávání i jako pedagogický nástroj. „Školy díky tomu budou vědět, kde jejich žáci vynikají a kde naopak zaostávají, a můžou tomu přizpůsobit výuku. Žákovi testy nemají říkat, jak bude úspěšný do budoucna. Ukážou mu pouze, jak zvládá učivo, které má podle externího standardu v rámci 5. či 9. ročníku zvládat,“ říká poslankyně, která nesdílí obavy některých škol, že neobstojí ve vzájemném porovnávání. „Každá škola dostane pouze svoje výsledky a bude se moci srovnat pouze v obecné, nikoli konkrétní rovině. Navíc školám testování ukáže přidanou hodnotu. Zatímco při předchozím testování dopadly špatně, při dalším se mohou zlepšit o řadu procent, i když třeba nedosáhnou průměru, a naopak ta škola, která průměru dosáhne, si může i pohoršit. Přinese to důležitou zpětnou vazbu i pro učitele v tom, kde pracovali dobře a kde musí něco na výuce zlepšit,“ vysvětluje poslankyně VV Drastichová.
Do generálky srovnávacích testů se zapojilo 165 000 žáků 5. a 9. tříd ze 3 700 škol.
Mgr. Jana Drastichová
poslankyně za Moravskoslezský kraj a předsedkyně krajské rady
členka Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu