Ing. Eva Fialová

  • ANO 2011
  • Ústecký kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,28. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

20.05.2022 1:39:00

Obdobnou krizi doposud nikdo neřešil

Obdobnou krizi doposud nikdo neřešil

Projev na 24. schůzi Poslanecké sněmovny 19. května 2022 k návrhu na vyslovení souhlasu Poslanecké sněmovny s prodloužením doby nouzového stavu

 Děkuji za slovo, pane předsedající.

Já tady z úst vlády slyším samou samochválu, jak vše zvládají, jak super zvládají krizi. Jenom chci upozornit na to, že kdyby nebylo měst a obcí a sociálních pracovníků na těch daných obcích, tak by se tady takhle chvástat nemohli.

Ráda bych přednesla, jak si třeba s tím poradilo statutární město Ústí nad Labem, které je krajským městem a opravdu nemělo informace na začátku, jak vše řešit.

Odbor sociálních služeb Magistrátu města Ústí nad Labem mezi prvními promptně zareagoval na nastalou situaci na Ukrajině a započal řešit válečnou krizi již 25. února 2022. Ústředním bodem bylo připravení se z pozice města na příchod nepředvídatelného množství osob a s tím spojených nutných opatření. Neprodleně bylo zajištěno z financí města základní stravování, v rámci okamžitého vyhlášení humanitární sbírky bylo k dispozici ošacení, hygiena a řada dalších potřebných věcí.

Ke spolupráci bez toho, aniž by se vědělo, zda budou mít veřejné zdravotní pojištění nebo ne, byla oslovena EUC klinika a byla domluvena lékařská péče pro osoby z Ukrajiny zdarma. Byla navázána spolupráce s úřadem práce, s Policií České republiky a neziskovým sektorem. Po celou dobu byl kladen důraz na informovanost veřejnosti, kdy město aktualizuje veškeré toho času dostupné informace včetně zajištění překladů a na vytvoření sítě všech důležitých subjektů, institucí s cílem zajistit neprodleně předávání veškerých informací a rozdělení si kompetencí.

Město poskytlo své prostory pro otevření KACPU, ihned zajistilo možnost ubytování příchozích osob v rámci svých kapacit, od počátku organizuje pravidelné setkání v rámci kritické infrastruktury a intenzivně se účastnilo veškerých jednání a koordinace této kritické situace, kdy bylo téměř více než měsíc stěžejním koordinátorem celého procesu, kdy koordinace z vyšší pozice, to je z krajského úřadu, přišla až později.

Po zajištění prvotních potřeb se ihned rozvinula intenzivnější spolupráce s neziskovými organizacemi a dalšími dobrovolníky. Do procesu byli zapojeni zástupci z odboru školství a dále specialisté. Informace byly shromažďovány na úrovni celého ORP. V souvislosti s útlumem příchodu dalších osob byla zintenzivněna práce na úrovni komplexní společenské integrace osob, jež zde získaly vízum a zároveň chtějí spolupracovat i na jiné úrovni než činí pouze zákonná povinnost.

Aktuálně ve spolupráci s vybranými organizacemi probíhají pravidelné mapování zařízení a míst, kde je ubytováno větší množství osob s cílem nastavení systému založeného na sběru, což je včetně i zaměstnání nebo profesí jednotlivých uprchlíků, vyhodnocení a následné zasanování aktuálních potřeb, které se postupem času výrazně odlišují od primárních potřeb vzniklých kritickým vyústěním konfliktu. Současně je město v pozici hlavního koordinátora všech činností týkajících se ukrajinských osob, kdy byly dílčí činnosti, aktivity a následné zapojení dalších subjektů rozděleno mezi několik dlouhodobě zde působících neziskových organizací a ty městu pomáhají pravidelnou zpětnou vazbou o aktuální situaci. (Silný hluk v sále.)

Všechny osoby mají v této době již zajištěny finance, informace o možnostech zaměstnání popřípadě jsou již zaměstnány, odbornou lékařskou péči a veškeré informace o dostupnosti zdravotní péče. Chodí do základních škol, mateřských škol, aktuálně mají informace o konání zápisu ukrajinských dětí, možnosti absolvování kurzů českého jazyka, informace o volnočasových aktivitách. Dále město od počátku spolupracuje s krajským úřadem a celým integrovaným záchranným systémem, kdy aktivně v rámci své působnosti ORP vykonává intenzivní kontroly ubytovaných osob. V zařízeních je žádají o kompenzace za ubytované osoby právě krajský úřad.

Já už se blížím k závěru. Objektivně je nutno konstatovat, že postavení se města Ústí nad Labem a (nesrozumitelné) jeho zaměstnanců v důsledku válečného konfliktu bylo ojedinělé i přes neznalost vývoje situace a faktu, že obdobnou krizi doposud nikdo neřešil, řešit nemusel, bylo vše zvládnuto naprosto unikátně, což dokládají okolní města, která se na odbor sociálních služeb obracela s žádostí o poskytnutí rady, jakož i sami uprchlíci, kteří pracovníkům volali napříč republikou, dokonce i přímo ještě z Ukrajiny, kdy se všichni svorně shodli na tom, že dostali tento kontakt a zaměstnanci Magistrátu Ústí nad Labem jim prý určitě pomohou.

Je z toho patrné, že na začátku byl stejně chaos a že pokud neumí poděkovat vláda, já si myslím, že v této situaci není jenom moje město, ve kterém žiji, ale spousta jiných, a já bych chtěla poděkovat všem starostům a všem osobám z magistrátů, sociální péče, všem dobrovolníkům, kteří se tomu věnují a kteří doopravdy zvládli tuto krizi. Ne tato vláda.

Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama