Ing. Petr Vícha

  • SOCDEM
  • Karviná
  • senátor
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,16. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

04.07.2022 21:29:00

Bohumín poslal do Prahy rezolutní NE říčnímu přístavu

Bohumín poslal do Prahy rezolutní NE říčnímu přístavu

Zastupitelé Bohumína kategoricky odmítli, aby na území města vznikl přístav, o kterém se mluví v souvislosti se zvažovaným splavněním Odry pro nákladní dopravu vedenou z Polska do Ostravy.

Rezolutní NE likvidaci bohumínské přírody vyjádřili jednomyslně. Oficiální dopis s negativním stanoviskem město v pátek 24. června zaslalo ministerstvům pro místní rozvoj, dopravy a životního prostředí.

Přestože vláda letos ujistila města a obce, že se kanál Dunaj-Odra-Labe stavět nebude, nejistota ohledně splavnění části Odry a vzniku přístavu s překladištěm v blízkosti polských hranic přetrvává. Bohumín se obává, že i v případě realizace pouhé části projektu by mohlo dojít k ohrožení ptačí oblasti a přírodní památky Meandry Odry.

„Postoj města je dlouhodobě stále stejný. Nechceme mít v územním plánu trasu kanálu, nechceme zbytečné zásahy do přírody. Stejně jako sousední Ostrava, s níž jsme o problematice jednali, jsme jasně deklarovali, že nechceme ani přístav. Na našem území je pro nás nepřijatelný,“ konstatoval starosta Bohumína Petr Vícha.

Oficiální stanovisko jednohlasně schválilo na svém posledním zasedání městské zastupitelstvo, a to napříč všemi politickými stranami. Bohumín jej formou oficiálního dopisu zaslal ministryni životního prostředí Anně Hubáčkové, ministrovi dopravy Martinu Kupkovi a ministrovi pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi. Na vědomí jej obdrželi i hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák a primátor statutárního města Ostrava Tomáš Macura.

Stát zastavil přípravy výstavby kanálu Dunaj-Odra-Labe letos na jaře, stále ale blokuje územní rezervy pro jeho výstavbu či pro realizaci splavnění části Odry v blízkosti státních hranic. „Každému musí být jasné, že vést obchvat meandrů přes Bohumín není reálné. Našim hlavním cílem je, aby tento nesmysl zmizel z územního plánu. Nejen celý kanál, ale i jeho část na česko-polském území, je z hlediska nákladů, dopadů na životního prostředí i případné efektivity mrháním peněz a zbytečným blokováním rozvoje obcí, které mají tu smůlu, že mu stojí v trase,“ doplnil Vícha.

Vedení města současně zpochybnilo argumenty příznivců přístavu. „Splavnění údajně potřebujeme k dovozu plynu, což je komické. Než bychom splavnili šedesát kilometrů Odry na polské straně a ještě vyřešili splavnění u nás včetně terminálu, tak by uplynulo minimálně dvacet let,“ podotkl starosta.

Jeden pokus o splavnění už za sebou Odra v Bohumíně má. V sedmdesátých letech minulého století vznikl improvizovaný přístav v blízkosti osady Kopytov. Po několika zkušebních plavbách vzal projekt za své kvůli nedostatku vody v řece. V historii se také počítalo s přístavem v městské části Vrbice. Loni ale zastupitelé schválili změnu územního plánu a rezervu pro přístav zrušili. „Do evropsky významné ptačí oblasti nelze přivést nákladní lodě se stovkami kontejnerů, které někdo musí v místě naložit do kamionů nebo vlaků. Takový prostor v Bohumíně nikde nemáme,“ uzavřel Vícha s tím, že pokud Polsko trvá na splavnění Odry a současně potřebuje kvůli dotacím mezinárodní účast na tomto projektu, ideálním řešením je přístav před soutokem Odry s Olší s napojením na dálnici hned za hranicí v ČR. I tak by se musel posoudit vliv na meandry.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama