Za této situace tedy ČSSD přichází s návrhem, který snižuje spotřební daň z motorové nafty o 2,50 a z benzínu o korunu padesát za litr. Znamená to, že daň na naftu klesne současných 10,95 na zhruba 8,50 Kč a z benzínu ze 13,71 na přibližně 12 korun za litr.
„Věci veřejné plně podporují snížení spotřební daně u nafty, protože to může mít příznivé důsledky pro podnikání v naší zemi a nakonec to bude výhodné i pro stát,“ pokračuje Babák a dodává, že státu z většího objemu prodané nafty i při snížené spotřební dani přiteče do rozpočtu víc peněz.
Hlavním spotřebitelem nafty je především mezinárodní kamionová doprava, která si vzhledem ke svému dojezdu může vybírat, v které zemi natankuje. Na jednu nádrž jsou řidiči kamionů schopni projet skoro celou Evropu a dnešní Česko pro ně, kvůli vysokým cenám motorové nafty, logicky není zajímavé. „V navrhovaném snížení spotřební daně na naftu proto vidíme cestu k tomu, aby se poptávka po čerpání nafty u nás zase zvýšila. Vydělal by na tom stát, který by mohl i v rámci snížené sazby vyinkasovat na motorové naftě zhruba o 22 miliardy korun víc,“ komentuje Babák.
„Věci veřejné ale naopak nepodpoří druhý návrh ČSSD, který předpokládá i snížení spotřební daně z benzínu. V tomto případě by totiž, podle nás, nedošlo k nárůstu poptávky, jako se očekává v případě nafty. Řidiči osobních aut nejezdí v tak masivní míře čerpat benzín do levnějšího zahraničí. Snížení ceny benzínu by tak vedlo k poklesu daňového inkasa. Proto budeme navrhovat vypustit druhou část zákona, která chce snížit zdanění benzínu, a budeme prosazovat jen snížení, které povede k poklesu ceny motorové nafty,“ uzavírá svůj komentář Babák.