Schválila to Rada hl. m. Prahy. Systém přerozdělení začne platit od roku 2024 a naváže tak již na dříve podepsané memorandum týkající se navýšení poplatku z pobytu na 50 Kč mezi hl. m. Prahou, Asociací hotelů a restaurací ČR a společností Prague City Tourism.
Poplatek z pobytu, který je jako jediný v oblasti cestovního ruchu přímým příjmem financí pro obce, zajistí koncepční podporu rozvoje kultivovaného a udržitelného cestovního ruchu. Polovinu vybraných prostředků město vrátí zpět do jeho rozvoje a zaplatí ho samotní turisté.
„Jsem opravdu ráda, že jsme dnes na Radě hl. m. Prahy stvrdili závazek, v rámci kterého polovinu výnosů z poplatku z pobytu investujeme do udržitelného cestovního ruchu a kultivace veřejného prostoru. Praha díky tomu může investovat mnohem více prostředků do rozvoje města,” říká radní pro kulturu a cestovní ruch Hana Třeštíková.
Systém řešení podpory udržitelného cestovního ruchu začne platit v plném rozsahu od ledna 2024 a v omezeném režimu od ledna 2023, kdy se počítá s částkou necelých 31 milionů korun. Částka z vybraného poplatku za noc pro další rok bude mnohonásobně vyšší, protože již bude kalkulovat se zvýšenou částkou 50 Kč poplatku z pobytu.
„Velmi si vážíme spolupráce s vedením města, která již v minulých letech přinesla velmi dobré výsledky a kvalitní marketingové kampaně. Praha je již delší dobu příkladem moderního přístupu k podpoře cestovního ruchu, byť finanční prostředky jsou limitované. Systémové rozdělení poplatků vítáme a jsme připraveni i nadále spolupracovat na efektivním výběru poplatků, které jsou částečně vraceny zpět na podporu cestovního ruchu,” uvádí prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek.
Podle odborníků toto systémové plánování zajistí realizaci pravidelných cílených kampaní na podporu udržitelného cestovního ruchu a jeho kultivaci v metropoli. Stejně tak posílí image metropole jako MICE destinace vhodné pro kongresy a konference.
„Díky tomuto konkrétnímu opatřením už nebude docházet k převyšování výdajů v cestovním ruchu nad jeho příjmy. Naší společnosti to navíc umožní snadnější plánování marketingových kampaní na podporu příjezdového i domácího cestovního ruchu, prostřednictvím kterých budujeme novou image Prahy jako kulturního města nabízejícího kvalitní služby a gastronomii,“ popisuje konkrétní využití prostředků předseda představenstva Prague City Tourism František Cipro.