KSČM upozorňuje na skutečnost, že na jedné straně může tato politika vysokých deficitů ohrozit financování veřejných služeb a v budoucnu způsobit neudržitelnost veřejných financí. Na straně druhé je tento rozpočet nedostatečně prorůstový. Prioritou návrhu rozpočtu má být údajná ochrana obyvatelstva před dopady drahoty a energetické krize. Aktuální meziroční tempo inflace je však 18 %. To znamená, že propad reálných příjmů domácností dosáhne přibližně 10 %.
Odhady dopadů výdajů kolabující energetiky na domácnosti i firemní sektor se pohybují v řádu stamiliard. Jen nedostatečně to má kompenzovat návrh mimořádného a dočasného zdanění neočekávaných zisků velkých firem. Legislativní podobu návrhu ale nebyla vláda dosud schopna předložit. Očekávaný výnos 85 miliard Kč pokryje výdaje jen zčásti a nemusí být ani naplněn.
Obdobně neznáme konkrétní národní řešení odčerpání části obratu energetických firem nad maximální limit schválený EU. Toto opatření by mělo přinést do rozpočtu dalších 15 miliard Kč.
Jestliže vládní zastropování cen energií pro občany a firmy je nedostatečné, vládní výdaje na obranu jsou více než štědré. Mají vzrůst o 22,7 miliard Kč, což je v oblasti financování vyzbrojovacích programů skok o 44 %. Vládní návrh státního rozpočtu na rok 2023 tak lze označit za nesystémový, neschopný zajistit chod státu. Navrhované kroky jsou časově omezené a nedostatečné.
KSČM navrhuje