Je důležité si neustále připomínat, že když dojde k závažné dopravní nehodě, způsobí to obrovskou tragédii celým rodinám.
Ministerstvo dopravy navrhlo v připravované novele zákona o silničním provozu dva nové instituty, které dle praxe i výsledků výzkumů v řadě států Evropské unie, přinesly pozitivní efekt.
Prvním je takzvaný řidičský průkaz na zkoušku pro začínající řidiče do dvou let praxe, kdy by měl řidič, po spáchání závažného přestupku, povinnost absolvovat psychologické sezení a speciální program v autoškole zaměřený na zásady bezpečné jízdy. ??Zároveň by byl do tohoto programu zařazen i takový řidič, který spáchal ty nejzávažnější přestupky, které jsou ohodnocené 6 trestnými body nebo mu byl udělen zákaz řízení.
Druhým je možnost řídit od 17 let, ale pouze v doprovodu zkušeného mentora, který musí být minimálně 10 let držitelem řidičského oprávnění, musí mít nulový stav bodového konta řidiče a je zde nulová tolerance vůči alkoholu. Průzkumy v zemích, kde toto pravidlo již funguje řadu let ukázaly snížení nehodovosti v prvním roce samostatného řízení téměř o pětinu oproti předchozí situaci, kdy toto pravidlo zavedeno nebylo.
Návrh novely rovněž zahrnuje zjednodušení bodového systému pro řidiče s tím, že dochází ke í přísnění bodového systému, a zvýšení pokut u přestupků, které byly dlouhodobě vyhodnoceny jako příčiny nejzávažnějších dopravních nehod. Plánovanému uvedení novely zákona o silničním provozu do praxe (v roce 2024) bude ještě předcházet debata v Poslanecké sněmovně, která by se měla opírat o fakta a odborné argumenty. Proto jsem rád, že se podařilo tuto konferenci pod záštitou Hospodářského výboru uspořádat.