To znamená, nově jsou stanoveny podmínky a postupy pro osvědčování kvalifikací osob podílejících se na provozování plavidel na vnitrozemských vodních cestách, pro uznávání těchto kvalifikací i v ostatních členských státech EU. A rozdíl od stávající právní úpravy, kdy podmínky dopadaly pouze na vůdce plavidel, se tento předpis vztahuje na všechny profesionální členy posádky a některé další osoby.
Vzhledem k úzké provázanosti úpravy způsobilosti členů posádek plavidel spadajících pod unijní právo se navrhované změny dotýkají i neharmonizované části, to znamená národní části tak, že některé podzákonné normy se dávají zpět do zákona s tím, že je to systematicky uspořádáno, byl precizován normativní text, to znamená kvůli jednoznačnosti a srozumitelnosti předmětné právní úpravy.
Návrh zákona tak přináší nové harmonizované a vnitrostátní požadavky na minimální věk, odbornou a zdravotní způsobilost osob, vymezuje doklady, kterými bude možné příslušné oprávnění doložit, a stanoví postup plavebního úřadu při udělování příslušných oprávnění a vydávání uvedených dokladů jako i postupy pro případ pozbytí znalostí nebo dovedností potřebných k vedení či obsluze plavidel. Zakotvuje se zde rovněž rejstřík členů posádek plavidel, odborníků na plavidlech.
Návrh zákona byl schválen PS a k vládnímu textu byly schváleny celkem čtyři pozměňující návrhy. První se týká vyloučení odpovědnosti vůdců vybraných malých plavidel za řízení pod vlivem alkoholu, to je těch debatovaných 0,5 promile. Zadruhé se pozměňujícím návrhem zúžil okruh nehod podléhajících oznámení a následnému odbornému šetření. Zatřetí se zakotvila poslední možnost k výměně neplatných průkazů způsobilosti k vedení malého nebo rekreačního pravidla. A došlo k posunutí a v délce legislativního procesu také k posunu účinnosti zákona.
Děkuji za slovo, pane místopředsedo.