Ta šasi osadí dalšími systémy, a zkompletované ho dodá ESA. V tuto chvíli jde o nejpokročilejší a nejnákladnější kosmický projekt svého druhu u nás. „Šasi pro PLATO je zásadní posun v hodnotovém řetězci českého kosmického průmyslu – přesně takový, jaký vláda vytýčila jako cíl pro období 2020 až 2025 v Národním kosmickém plánu. Potřebujeme začít prodávat podstatně komplexnější systémy než ty, kterými jsme se v kosmickém průmyslu uchytili během prvních deseti let od vstupu ČR do ESA (ZDE),“ říká ministr dopravy Martin Kupka a dodává: „Vidíme příklad toho, kdy nejde jen o prvotřídní technické řešení, ale i o komplexní management dodavatelů komponent z celé Evropy.“
Mise PLATO (PLAnetary Transits and Oscillations of Stars - ZDE) je určena k hledání exoplanet (planet jiných hvězd než Slunce) se zaměřením na Zemi podobné exoplanety v obyvatelné zóně kolem hvězd podobných Slunci. PLATO bude umístěna do liberačního bodu L2 sytému Slunce-Země 1 500 000 milionů kilometrů od Země směrem od Slunce, kde jsou ideální podmínky pro pozorování (není to družice Země, tedy nebude obíhat Zemi).
Nese hned 26 teleskopů (kamer), které budou pracovat najednou. Skládá se z vědeckého modulu (PLM) s kamerami a obslužného/servisního modulu (SVM). Právě šasi pro SVM se vyrábí v Brně a je základní konstrukcí (podobně jako podvozek automobilu), kostrou, na kterou se připevňují všechny ostatní systémy (například energetický - solární panely, telekomunikační - anténa, řízení - palubní počítač, korekční motory a reakční kola a další). Musí také vydržet silné vibrace při startu a udržet vše pohromadě.
Roky provozu v extrémních podmínkách
„V ČR máme s dodávkami velkých konstrukcí zkušenosti. Klatovská firma Aerotech Czech s.r.o. dodává části největší evropské rakety Ariane a brněnská S.A.B. Aerospace s.r.o. vyrábí vypouštěcí zařízení SSMS, které dokáže na oběžnou dráhu umístit desítky družic,“ říká ředitel Odboru inteligentních dopravních systémů, kosmických aktivit a výzkumu, vývoje a inovací na Ministerstvu dopravy Václav Kobera. „Zde však jde o konstrukci, která nejenže musí vydržet start se vším mechanickým namáháním, které to představuje, ale také roky provozu mise v extrémních podmínkách kosmu, nikoliv pouze minuty či desítky minut jako u nosných raket,“ doplňuje.
Vedoucí oddělení kosmických aktivit Ministerstva dopravy Ondřej Šváb v této souvislosti připomíná jedno prvenství: „Jde o zatím nejnákladnější letový hardware, který ESA svěřila do rukou české firmy. Jeho náročnost je dána i složitým managementem dodavatelů, kteří mají s podobnými projekty mnohem více zkušeností. I takové spolupráce nás tedy posouvají kupředu.“
„Firma S.A.B. Aerospace s.r.o. (více ZDE) zakázku získala díky dřívějším úspěšným projektům v oblasti nosných raket a vědeckého vybavení pro mezinárodní kosmickou stanici ISS. To přesvědčilo hlavního dodavatele pro ESA, aby jí svěřil odpovědnost za návrh, výrobu, kompletaci i testování tohoto subsystému,“ vysvětluje delegát ESA odpovědný za vědecký program a za průmyslovou politiku Ondřej Rohlík.