doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA

  • ANO 2011
  • Hlavní město Praha
  • místopředseda PS PČR
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,79. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

16.11.2022 22:03:00

Prostě chybí zdroje, tak si je půjčte a budete je splácet

Prostě chybí zdroje, tak si je půjčte a budete je splácet

Projev na 45. schůzi Poslanecké sněmovny 16. listopadu 2022 k návrhu zákona o státním rozpočtu

 Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji. Vážení páni ministři a vážení členové vlády, rovněž.

Já se budu držet věcně mého pozměňovacího návrhu, protože jsem zde k rozpočtu roku 2023 řekl poměrně hodně už v rámci prvního čtení. Můj pozměňovací návrh se týká Ministerstva dopravy, a to částky 30,6 miliard korun, která se převede tak, že se stane dluhem Státního fondu dopravní infrastruktury, což je z mého pohledu nesprávné řešení. Reaguji tím na Národní rozpočtovou radu, která kritizuje, že se jedná o optické snížení deficitu, abychom si řekli přesně čísla deficit 295 miliard korun by měl být podle našeho názoru správně ve výši 325 miliard korun a mělo by to být financováno řádně tak jako ostatní výdaje spojené se Státním fondem dopravní infrastruktury. Tento převod ve finále bude znamenat pouze to, že do budoucna zadlužíme právě Státní fond dopravní infrastruktury. Cituji, národní rozpočtovou radu: "Nelze upřednostňovat dosažení formálně přijímaných deficitů za cenu vědomě nereálnosti jeho obsahu."

Toliko národní rozpočtová rada k těmto 30,6 miliardám. A ještě doplňuji Národní rozpočtovou radu - ignorování základních pravidel a principů v tvorbě rozpočtu povede k zeslabení parlamentní kontroly veřejných financí, jakož i ke ztrátě kredibility České republiky na mezinárodních trzích.

Vím, že neradi slyšíte kritiku od Národní rozpočtové rady, my jsme také nebyli rádi, když nás kritizovali, vy jste nám říkali, abychom ji více poslouchali, takže teď se pouze na ni odkazuji. Nejde jenom o to, že se opticky sníží saldo státního rozpočtu, a že mělo být o 30 mld. vyšší, ale horší je to, že jak jsem říkal, to stoupnutí dluhu státní infrastruktury, a bohužel se nejedná pouze o 30,7 mld. Kč. Protože, a já už jsem to zde minule říkal, a na tom se shodneme, že úvěr od Evropské investiční banky, kterým se to všechno bude financovat, není na to, abychom vyřešili rozpočtový problém příštího roku, je to na dlouhodobé financování.

Víte, pane ministře, že jste tam nasmlouvali řádově částku 170 mld. Kč, z čehož vyplývá to, že Ministerstvo dopravy s největší pravděpodobností, to se musí dát do projektové podoby, bude v příštích letech čerpat tento úvěr, to znamená stejnou metodou budeme postupovat i v následujících letech.

Pokud to budeme takto využívat, a lze předpokládat, že ano, protože ty projekty se musí už dneska takto "nadyzajnovat" a připravit a zavázat se k tomu, tak poté v roce 2025 bude mít Ministerstvo dopravy, abych byl přesnější Státní fond dopravní infrastruktury, kouli na noze ve výši 100 mld. Kč, odhaduji, záleží na tom, co se do té doby vyčerpá. Pokud byste zase pokračovali dále, tak v roce 2027 by to bylo těch 170, možná 175 mld. Kč.

A logická otázka je, z čeho to budeme platit, protože ministr dopravy, ministr financí může být za rok, za dva, za tři, za čtyři jiný a logicky může mít úplně jiný přístup, ale v každém případě si nedovedu představit, že v těchto letech, o kterých se bavíme - 2025, 2026 atd. - se bude na dopravu dávat to, co doprava požaduje, s ohledem na železnice, na silnice, dálnice, obchvaty, na vysokorychlostní tratě, na zabezpečení. A víme všichni, že ty požadavky rostou a porostou ještě navíc zdroje na splácení tohoto dluhu. Nedovedu si představit, že by takhle strmě rostl rozpočet na Ministerstvo dopravy nebo Státní fond dopravní infrastruktury, z čehož jednoznačně odvozuji to, že se to bude splácet z těch rozpočtových peněz, které budou, to znamená o to méně prostavíme v těch následujících letech.

Já to považuji za nebezpečný precedens a nedovedu si představit, že by se to takto aplikovalo i na jiných resortech, ať už na průmyslu, na obraně, na Ministerstvu školství. Prostě chybí nám zdroje, tak si je půjčte a budete je splácet. Nepochybně by se tento typ projektu dal odfinancovat i na jiných ministerstvech.

Já si vzpomínám, pane ministře, že jste minule říkal, že bychom Vás spíše za to měli chválit, že jste přišli s novým řešením, že jste přišli s novou formou financování. Nic proti Evropské investiční bance, ale tady opravdu není co chválit, protože popravdě řečeno již za mého fungování ve vládě si vzpomínám, že Evropská investiční banka měla peněz dostatek a že vyhledávali podobné typy projektů. To není nic mimořádného půjčit si peníze. Uznávám, že to může být za docela rozumných podmínek, ale to nemusí být od Evropské investiční banky. To podstatnější je, že je to půjčka, a že ta půjčka se bude splácet. A podle mého názoru by to férově mělo být tak, že to půjde na Ministerstvo financí, tam to skončí a logicky stejně to vstoupí do státního dluhu, přiznáme o něco větší rozpočet, rozpočtový schodek a následně nebude zatížen státní fond dopravní infrastruktury tím, že bude muset toto splácet. A znovu říkám, nejedná se jenom o těch 30 mld. Kč, jedná se s největší pravděpodobností o významně vyšší částku v řádu 100 mld. Kč, možná o něco více.

Takže odmítám kromě ještě toho, že se to připodobňuje k PPP projektům, protože tyto PPP projekty jsou na jiné bázi, víme všichni, že ty se musejí dost náročně vysoutěžit. Chceme aby byly levnější, že by to stavělo třeba ŘSD nebo Správa železnic. Navíc co se týká PPP projektů, tak tam je to na dvacet, třicet let, zcela ve správě toho, kdo to financuje, to znamená toho konzorcia nebo toho privátního partnera.

Já už to nebudu dále prodlužovat, můj názor znáte. Já se přihlásím k pozměňovacímu návrhu, který toto řeší, zjednodušeně řečeno tak, aby těch 30,6 mld. neskončilo...Tak já se přihlásím, omlouvám se, je to 1615 a hlásím se k tomu pozměňovacímu návrhu, který obsahuje to, co jsem tady řekl.

Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama