dovolte mi, abych ve stručnosti ve třetím čtení uvedl návrh zákona, kterým se zrušuje zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní předpisy. Všechna ustanovení v tomto návrhu zákona souvisejí s ukončením evidence tržeb, nejsou navrhovány žádné úpravy nad rámec nutných ukončení evidence tržeb. V současné době je povinnost evidovat tržba přerušena zvláštním zákonem, který byl přijat v reakci na pandemii nemoci covid-19 s účinností od 27. března 2020, a to až do konce letošního roku, takže EET máme vypnuto dva a tři čtvrtě roku. V důsledku tohoto přerušení nikdy nenaběhla takzvaná třetí a čtvrtá etapa evidence tržeb.
Pokud by nebyl přijat tento předkládaný návrh, od 1. ledna příštího roku by vznikla povinnost evidovat tržby všem poplatníkům, hlavně těm ze třetí a čtvrté vlny, to znamená dalším statisícům drobných podnikatelů.
První důvod pro zrušení je, že přestanou být drobní podnikatelé, podnikatelé jako celek, sprostými podezřelými, kteří se v režimu 24-7, to znamená 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, musí vyviňovat a dokazovat státu, že nešvindlují, nešidí a že jsou poctiví.
A pak ty praktické důvody. Prudce vzrostl počet bezhotovostních plateb, na 60 % v loňském roce, s předpokladem na 80 % v roce 2025. Jak si jistě všichni pamatujeme, Ústavní soud zrušil jako neústavní povinnost evidovat tržby provedené bezhotovostní platbou.
Mezitím se také zavedl institut paušální daně, kde je marginální vliv EET a jak jistě víte, jak Poslanecká sněmovna tak včera Senát zvýšil hranici pro povinnou registraci k DPH a také hranici pro možnost využití paušální slevy.
Poslední, co bych chtěl zdůraznit, pokud - a já už jsem to jednou říkal - pokud to nezvládneme do konce roku, vznikla by povinnost nově evidovat tržby statisícům drobných podnikatelů.
Děkuji, pane místopředsedo, za úvodní slovo.