ve třetím čtení dnes projednáváme vládní návrh zákona, kterým se jednoduše řečeno ruší elektronická evidence tržeb. A nejen já se ptám proč, jaká je ta vládní motivace? Ostatně mám pocit, že motivací vlády není nějaká racionální úvaha či snad benefit pro české občany, ale že motivací je čistě truc vůči svým politickým konkurentům.
Elektronická evidence tržeb totiž byla a stále je účinným a osvědčeným nástrojem, který finanční správě umožnil získané údaje využívat efektivně, nepoctivým podnikatelům vzít jejich konkurenční výhodu a zacílit své kontroly tam, kde se projeví nesrovnalosti. Některá z mnoha forem elektronické evidence tržeb funguje v mnoha zemích Evropské unie. Jedná se o Itálii, Maďarsko, Slovensko, Polsko, Belgii, Litvu, Švédsko, Rumunsko, Maltu, Bulharsko, Řecko, Kypr a Chorvatsko. Pro segment taxi služby funguje dokonce elektronická evidence tržeb i v Německu.
I v takové zemi, jako je Švédsko, kde je platební morálka daňových subjektů na mnohem vyšší úrovni a objem šedé ekonomiky nižší než v České republice, došlo po zavedení elektronické evidence tržeb v roce 2010 - zde podotknu, že to bylo pravicovou vládou - k nárůstu vykázaných tržeb v průměru o 5,2 %. Daňové inkaso vzrostlo v přepočtu o 8,1 mld. korun.
Elektronická evidence tržeb je jedním z významných daňových opatření a zároveň nejdůležitějším krokem k nápravě podnikatelského prostředí v naší novodobé historii. Férové prostředí je takové, kde mají všichni stejné podmínky a ve kterém řádné plnění povinností neznamená konkurenční nevýhodu. A právě proto je evidence tržeb o počátku koncipována jako plošné opatření, které se vztahuje na hotovostní tržby napříč českou ekonomikou. Zkušenosti z let provozu v prvních dvou vlnách dokládají, že není čeho se obávat. EET je moderní a plně automatizovaný způsob komunikace mezi podnikateli a finanční správou, který podnikatelům přináší řadu konkrétních výhod a jeho zavedením se Česká republika zařadila mezi bez mála dvacítku evropských zemí, ve kterých již nějaká forma elektronické evidence tržeb funguje.
Jedním z dalších významných přínosů elektronické evidence tržeb byly a jsou cílenější kontroly finanční správy, díky kterým poctiví podnikatelé nejsou obtěžováni tzv. kontrolami naslepo. Po letech existence je zjevné, že díky elektronické evidenci tržeb došlo k výraznému zefektivnění a zacílení těchto kontrol. EET se navíc těší podpoře i ze strany samotných podnikatelů, tedy těch, kterých se primárně týká. To když například generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky Eva Svobodová prohlásila, že elektronickou evidenci tržeb jako asociace od počátku podporovala jako nástroj k narovnání podnikatelského prostředí s tím, že mají-li být podmínky zcela férové, je správné, aby elektronická evidence tržeb platila pro všechny.
EET významně zvyšuje důvěru zákazníků v prodejce, který tak získává jistotu, že DPH, které v ceně za zboží či služby platí, je skutečně odváděna státu. Samotná účtenka je tak vlastně transparentním účtem, který odstraňuje mezi zákazníkem a prodejcem podezření z podvodu. Na druhou stranu prodejce si tak vytváří dobré vztahy se zákazníky, má lepší přehled o svých tržbách, skladovém hospodářství a často tím také eliminuje podvody svého personálu. Přestože je EET až do konce roku 2022 dobrovolná, cirka 60 % podnikatelů eviduje dál, což o něčem svědčí. Ptal se někdo těch firem? Firmy by třeba uvítaly, kdyby výměnou za setrvání v EET získaly výhody. Stimulovat dobrovolnou evidenci tržeb je možné například slevou na dani z příjmu nebo prodloužením některých lhůt, v nichž jsou poplatníci a plátci povinni podávat přiznání nebo hlášení, mohli by také snížit frekvence těchto reportingových povinností - nastínil například šéf odboru legislativy, práva a analýzy Hospodářské komory Ladislav Minčič. Elektronická evidence tržeb, tak vlastně nevadí nikomu, koho se týká. Z nějakého důvodu vadí jen a pouze současné vládní koalici. A proč? To je myslím nade vše jasné.
Co ale zdá se nevadí, je propad příjmů státního rozpočtu, které byly na EET navázány. Ročně se jedná zhruba o 14 miliard. Kdyby ministr financí odmítal zavést třetí a čtvrtou vlnu, ještě bych to dokázal pochopit, protože politika často vítězí nad zdravým rozumem, jak jsme často svědky. Ale proč ruší i zaběhlou první a druhou vlnu? EET jednoznačně splnila očekávání a narovnala podnikatelské prostředí v České republice. Eliminace nekalé konkurence a vytvoření podmínek pro férové podnikatele byly i důvodem, proč byla EET od začátku podporována většinou profesních a odborových asociací, komor a svazů.
Nenacházím jediný důvod, proč elektronickou evidenci tržeb zrušit, proto budu hlasovat proti tomuto návrhu.
Děkuji za pozornost.