Jan Kuchař

  • STAN
  • Karlovarský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,39. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

11.01.2023 23:33:00

Proč nepřispívat do českého systému?

Proč nepřispívat do českého systému?

Projev na 50. schůzi Poslanecké sněmovny 11. ledna 2023 k senátnímu návrhu zákona o pobytu cizinců

Paní předsedající, dámy a pánové, já trošku začnu z jiného soudku.

Nebudu se pouštět do rozporu s panem Haasem, který (je?) opravdu dobře připraven a jednoznačně souhlasím s tím, že zákon o pojištění cizinců v České republice je třeba změnit. Je třeba ale taky se na něj podívat trošku z jiného úhlu, a to z toho zdravotnického. My máme určitý systém zdravotnictví a určité pojištění v něm. Dávno v tom pojištění máme i cizince z třetích zemí Evropské unie, protože za ně hradí, pokud jsou zaměstnáni v České republice, do toho pojištění hradí zaměstnavatel.

Transpozice evropského práva, která je dnes připravená na Ministerstvu vnitra, nařizuje zařadit do veřejného zdravotního pojištění osoby do osmnácti let. To znamená, opět budeme mít ve veřejném pojištění ve veřejných zdravotních pojišťovnách další kohortu lidí, dětí mezi nula (a) osmnáct let. My tady navrhujeme do toho zákona, jestli tam budou roční děti, dvouleté děti nebo... proč? Stejně musíme transponovat evropské právo do českého práva, kde nula až osmnáct let budou pojištěnci veřejných zdravotních pojištění.

Bavíme se tady, že od příštího nebo přespříštího roku nebudeme používat rodná čísla, budeme generovat nějaké číslo tomu danému člověku. Je třeba se (vedle?) pojištění cizinců pobývajících České republice podívat také na to, že my projednáváme pojištění cestovní, ale ono je pobytové, protože ten člověk musí mít už potom vygenerován trvalý pobyt v České republice, to znamená, v ten moment můžeme generovat to - v uvozovkách - nové rodné číslo a můžeme ho zařadit do českého zdravotního systému.

Tím pádem jeho pojištění se stává pojištěním člověka bez práce v České republice, stejně tak jako když nebudu zaměstnán a budu si hradit pojištění, dneska státní pojištěnec je někde (kolem?) 1 900 korun, člověk bez práce platí zhruba 2 200 korun. Systémově je to správně. Ten člověk zaplatí do systému, pokud nebude čerpat, tak zůstává solidární příspěvek českému občanovi. Nevidím jediný důvod, proč by měl zahraniční člověk, užívající v České republice pobytu, mít jiné podmínky než český.

A třetí věc, kterou k tomu dodám. V momentě, kdy se bude zřizovat nějaký extra registr zahraničních pojištěnců na České kanceláři pojistitelů, jsou to zdravotní data. Proč, když máme systém, který je daný, a proč nepřispívat do českého systému? Takže já dneska budu každopádně hlasovat za to, aby to šlo tím prvním čtením, ale pojďme si opravdu sednout, pojďme klidně zrušit PVZP, protože ji nepotřebujeme, pokud se nad tím zamyslíme, že je to vlastně člověk trvale žijící v České republice a měl by přispívat solidárně do systému českého zdravotnictví.

Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama