„Horská služba zachraňuje životy a pomáhá turistům v nebezpečných situacích, o které není na horách nouze. Nejde jen o medializované případy, jako bylo nedávné smutné pátrání po matce se synem, ale také o úrazy na sjezdovkách, tragické pády, srdeční a jiné kolapsy, ztracené turisty a mnoho dalšího. Jsem proto rád, že mají její členovi díky dotaci od Ministerstva pro místní rozvoj v Peci pod Sněžkou důstojnou základnu, která jim nabízí vše, co pro svou práci potřebují,“ řekl během své návštěvy ministr Ivan Bartoš.
Horská služba zahájila v Peci pod Sněžkou provoz v roce 1972. Tehdy si její členové vystavěli dřevostavbu na vlastním pozemku, která byla naposledy kompletně zrekonstruována v roce 1993. S rozvojem cestovního a turistického ruchu v oblasti však přestala i tato stanice splňovat zvyšující se potřeby a nároky. Rekonstrukci potřebovala zejména ošetřovna, služebna i smíšený prostor pro veřejnost a službu. Vyřešit bylo nutné také nevyhovující vstup do objektu přes garáž, který Horské službě komplikoval předávání zraněných osob zdravotnické záchranné službě. Rekonstrukce byla hrazena z dotace Ministerstva pro místní rozvoj ve výši 15,4 milionů korun.
“Novou stanici jsme mohli užívat již v loňské zimní sezóně. Nové vnitřní dispozice objektu značně usnadnily především předávání zraněných osob Zdravotnické záchranné službě Královéhradeckého kraje. Zlepšilo se také zázemí pro záchranáře, kteří zde zajišťují službu, a to především z pohledu hygieny práce,” řekl náčelník Horské služby ČR René Mašín. “Návštěvníci Pece pod Sněžkou pak prostřednictvím venkovní interaktivní obrazovky dostanou informace o podmínkách na hřebenech hor. To považujeme z pohledu prevence za velice důležité,” doplnil.
Během návštěvy Pece pod Sněžkou se ministr Ivan Bartoš setkal také s experty na digitalizaci cestovního ruchu, se kterými probral zejména chystaný projekt e-Turista. Jeho cílem je vytvoření transparentního online informačního systému, který zjednoduší plnění evidenčních povinností ubytovatelů a sníží tak administrativní zátěž nejen pro ubytovatele, ale také pro obce.
Díky novému systému se zefektivní jak výběr místních poplatků z pobytu, tak i sběr dat o aktuální situaci v cestovním ruchu v rámci celé země. Namísto dosavadního až dvouměsíčního zpoždění budeme mít po jeho spuštění okamžitý přehled o tom, co se v cestovním ruchu děje, například jaká je obsazenost v jednotlivých turistických oblastech nebo ze kterých zemí a regionů lidé přicestovali. Pomůže to například k výraznému zlepšení v koordinaci a účinnosti marketingových aktivit.
„Podpora cestovního ruchu je jednou z našich velkých priorit. Pandemie i krize vyvolané válkou na Ukrajině přinesly tomuto důležitému odvětví těžkou ránu, ze které se nyní postupně vzpamatovává. Poslední těžkou zkouškou pro horské oblasti je pak průběh současné zimy, která lyžařům zatím příliš nepřeje. Naším cílem je podnikatelům v cestovním ruchu jejich práci co nejvíce usnadnit. A právě v tom může digitalizace sehrát klíčovou roli,“ dodal ministr Ivan Bartoš.
V závěru minulého roku MMR spustilo dvě nové výzvy pro cestovní ruch za 140 milionů korun, které podpoří rozvoj základní a doprovodné infrastruktury i marketing. Z Národního plánu obnovy usiluje o 5 miliard na koncepci zelené tranzice cestovního ruchu a na inovace památkových objektů, lyžařských středisek, ubytovacích zařízení nebo vodních sportů.