Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážený pane kolego, ano, pan náměstek Koudelka, který byl náměstkem ministra obrany za pana Metnara, se stal vrchním ředitelem, protože takto o tom hovoří služební zákon. Tehdy i vy jste se tady účastnil toho projednávání, byť jste pro něj asi nehlasoval.
Takže asi každý, kdo to slyší, tak slyší i to, že tedy z náměstka se stal vrchním ředitelem, protože automaticky pozice bývalých náměstků přešly do pozic vrchních ředitelů. Takže ať to tady teď nevypadá, že si Černochová tady vybírá teď nějaké nové kolegy. Ne. Černochová má téměř stejné kolegy kromě politických náměstků, jako měl pan ministr Metnar. Tolik na úvod.
Vy jste tady zcela správně řekl, že byla to smlouva a výběrové řízení, kdy tato zakázka byla zadána a kompletně připravena k podpisu za doby působení tehdejšího ministra pana Metnara. Veřejná zakázka na uzavření rámcové dohody na dodávky sad kulometů Minimi byla zadávána formou jednacího řízení s uveřejněním. Tato forma zadávacího řízení umožňuje širokou účast dodavatelů, tedy i výrobce předmětné zbraně, pokud by měl o účast v soutěži zájem. Jedná se tedy o zcela transparentní způsob zadání. Ostatně takto to potvrzoval i můj předchůdce, pan bývalý ministr obrany Metnar. Kvalifikační požadavky předmětného zadávacího řízení splnili tři uchazeči. Nabídku následně podal jediný uchazeč. Který subjekt podá nebo nepodá nabídku, nemůže Ministerstvo obrany samozřejmě nijak ovlivnit. A společnost CB CENTRUM SERVIS s. r. o. splnila veškeré požadavky stanovené zákonem a zadávací dokumentace a neexistoval tedy důvod, proč její nabídku nepřijmout. Dne 20. prosince 2021 proto byla s touto společností uzavřena rámcová dohoda a vzhledem k dramatické změně bezpečnostní situace byl na základě urgentní potřeby armády, která byla definovaná, uzavřen dodatek na navýšení celkového finančního rámce na celkovou maximální výši 1 miliarda 464 milionů korun s DPH. Účelem dodatku bylo zajistit a doplnit pořizovaný vojenský materiál ve prospěch rezortu MO, a to za účelem zabezpečení obranyschopnosti České republiky. V žádném případě nedošlo ke zdražení kulometů. Navýšení finančního limitu dává ministerstvu možnost objednat více kulometů za stejné ceny, jaké byly sjednány v rámcové dohodě. V této souvislosti důrazně odmítám veškeré dehonestující nařčení vrchního ředitele sekce vyzbrojování a akvizic pana Lubora Koudelky o údajné předraženosti a netransparentnosti zakázky, která se objevila v médiích. Cena samotného kulometu je nižší než cena v předchozích smlouvách, kterými byly pro Armádu ČR pořízeny kulomety v roce 2019. Uvedené smlouvy byly navíc podrobeny kontrole NKÚ, který neshledal ve vztahu k předchozí sjednané ceně kulometů žádné pochybení.
V nynější rámcové dohodě nepořizujeme pouze samotné kulomety, ale sady s příslušenstvím. Pro vaši představu: kulomet, náhradní hlaveň, souprava čištění a základního nářadí ke kulometu Minimi, nosný řemen zbraně, čtyři kusy nábojové schránky pro 100 kusů nábojů, sklopnou pažbičku, krytky, soupravu pro střelbu cvičnou municí, transportní pouzdro zbraně, taktické pouzdro, sestava náhradních dílů, a ta obsahuje další sadu položek. Součástí sady kulometu jsou navíc i optické zaměřovače, které tvoří podstatnou část ceny. Pokud tedy chceme srovnávat tendr Armády České republiky s jinou armádou, dojdeme ke zjištění, že samotná cena základní sady kulometu s příslušenstvím je cirka 37 procent z celkové ceny. Tedy tvrzení, že pořizujeme kulomet pětkrát dražší, už není snad ani zavádějící, ale je to vyslovená lež.