Podle dohody je v plánu:
- Od roku 2025 budou elektrické dobíjecí stanice pro osobní automobily vybudovány alespoň každých 60 km podél hlavních evropských tahů (u nás jsou jimi převážně dálnice).
- „Dobíječky“ pro nákladní automobily by měly být postaveny každých 120 km těchto silnic. (od roku 2027)
- Vzdálenost 200 km má platit pro vodíkové čerpací stanice (od roku 2030).
- Dohoda požaduje mimo jiné transparentní ceny či propojenost sítí dobíjecích stanic umožňující plánování a porovnání cen. ?
- Na rozdíl od dnešního stavu musí být zajištěno, že nabíjecí bod má dostatečnou kapacitu (u osobních aut z počátku 400 pak 600 kW), což zajistí nabíjení několika aut zároveň.
Věřím ve finální schválení této dohody členskými státy EU bez „turbulencí". Pokud se cíle této dohody naplní podle plánu, strach z nedojetí kvůli hledání nabíječky již nebude hrát roli v neprospěch „čistých aut“ při pořizování nového automobilu.
Nutno dodat, že tyto obavy jsou u nás často oprávněné, jelikož jsme v budování dobíjecí sítě typicky “po našem zaspali“ za zbytkem Evropy, neb u nás častá jedna pomalá nabíječka někde v rohu parkoviště není důstojné řešení pro dnešní dobu. Dobrá zpráva je, že řešení by snad mělo být brzy na stole.